19 november 2015

Algemene beschouwingen 2016

Als een waterdruppel op een steen valt, vloeit de druppel uiteen, verdwijnt in de steen.

Als een kwikdruppel op een steen valt, zien we een kwikdruppel die niet in de steen verdwijnt, maar daarop blijft liggen.

Hoe kan dat?

Professor Van der Waals gaf daarop als eerste het antwoord. De krachten tussen de kleinste kwikdeeltjes zijn groter dan de krachten tussen de kwikdeeltjes en de steen. Bij de waterdruppels is het omgekeerde het geval. Hij noemde de krachten tussen de deeltjes van dezelfde stof cohesiekrachten en de krachten tussen deeltjes van verschillende stoffen adhesiekrachten. Hij kreeg voor zijn beschrijving van de krachten tussen deeltjes in gassen en vloeistoffen de Nobelprijs in 1910 en was daarmee de derde Nederlander die een Nobelprijs kreeg.

Evenals de krachten tussen de kleinste deeltjes van stoffen kunnen leiden tot verschillende situaties, zien we dit ook in samenleving optreden. De actuele ontwikkelingen zijn aanleiding tot veel veranderingen in het krachtenveld van groeperingen in onze samenleving. We zien zeker in de huidige tijd spanningen optreden. Als overheid is het belangrijk om daar goed mee om te gaan. Om daarin het goede voorbeeld te geven, om leiding daaraan te geven. De SGP-fractie heeft op deze manier gekeken naar de begroting die nu voorligt. We zien graag dat de provincie mag bijdragen aan de sociale cohesie in Gelderland. En naar onze mening kan juist daarin de overheid, welke laag het ook betreft, het verschil maken.

Naar die actuele problematiek wil de SGP-fractie u meenemen, u vragen stellen en voorstellen doen. Allereerst rond het thema vluchtelingen.

I. Vluchtelingen.

De huisvestingsproblematiek van vluchtelingen kan verdeeld worden in twee belangrijke onderdelen. Ten eerste zijn er maatregelen nodig om de komende maanden tienduizenden vluchtelingen met een verblijfsstatus aan een woning helpen. Hiervoor kunnen leegstaande overheidsgebouwen en verzorgingstehuizen snel bewoonbaar gemaakt worden.

Daarnaast is er door de toestroom van nieuwe vluchtelingen grote behoefte aan de opvangruimte in asielzoekerscentra.
De SGP-fractie is van mening dat de overheden, waaronder de provincie, snel beleid moet maken. Bestaande regelgeving mag hierbij niet in de weg staan. Nieuw beleid mag wat onze fractie  betreft ook niet leiden tot verdringing van mensen die al langer op de wachtlijst voor een huurwoning staan.
De provincie heeft eergisteren besloten € 1,00 miljoen beschikbaar te stellen via een begrotingswijziging voor subsidie van leegstaande gebouwen. Dit sluit goed aan bij de gedachten van de SGP-fractie. Er worden namelijk twee problemen opgelost, leegstand en huisvesting van statushouders.

Vanwege het feit dat in de ene gemeente meer leegstand is dan in de andere gemeente, is het raadzaam dat de provincie ook nog eens kijkt naar een mogelijke aanpassing van de verdeling van statushouders over de gemeenten. Nu is het aantal bewoners de graadmeter. Zou leegstand ook niet als peilstok genomen kunnen worden? Graag vernemen wij hier de mening van uw college over.

De SGP-fractie vraagt ook de aandacht van uw college voor de spanningen binnen de AZC’s tussen christenen en moslims. De cohesie tussen beide groepen is slecht en christenen zijn hiervan de dupe. Dit zou zo niet mogen zijn in ons land. Het AZC te Apeldoorn geldt als positieve uitzondering. Daar vinden geen ongeregeldheden plaats. Wil uw college haar mogelijkheden benutten om ongeregeldheden te voorkomen? Dit soort voorvallen doet het draagvlak voor vluchtelingen afnemen en bevordert de binding in de samenleving niet.

II. Mobiliteit

Minister M. Schultz van Haegen van Infrastructuur & Milieu gaat, samen met de provincie Gelderland en Regio FoodValley, daartoe aangespoord door de fracties van VVD, PvdA, CDA, SGP en ChristenUnie, onderzoek doen naar de knelpunten op en rond de aansluiting A1/A30 bij Barneveld. Onze complimenten voor de inzet van het college voor de succesvolle lobby in Den Haag waarbij o.a. aandacht is gevraagd voor de aansluiting A1 / A30 bij Barneveld, en voor het regionale spoor, waaronder de Valleilijn.
De SGP-fractie vindt het wel van belang dat er z.s.m. in de spitsuren een kwartiersdienst wordt gerealiseerd op de Valleilijn. Kan uw college daarin niet een doorbraak forceren bijvoorbeeld door voorfinanciering?

Bij Barneveld is de overheid samen met het bedrijfsleven aan het bezien of er een railterminal Barneveld gerealiseerd kan worden. Logitech die dat onderzoek deed naar drie mogelijke vestigingslocaties is van mening dat dit het best kan plaatsvinden op het zogenoemde verwerkingsterrein tussen de bedrijventerreinen Harselaar-Oost en -Zuid. Het college van B&W heeft onlangs ingestemd met de conclusies en stelt de gemeenteraad voor om het verwerkingsterrein als voorkeurslocatie aan te wijzen. De gemeente Barneveld heeft in Regio FoodValley een belangrijke vestigings- en opvangfunctie voor bedrijven in de transport- en logistieke sector. Heeft uw college van deze ontwikkelingen kennis genomen en wil zij hierin een stimulerende rol vervullen bijvoorbeeld door dit op te nemen in de gewenste gebiedsontwikkeling?

Bij het bedrijventerrein H2O in het Noorden van de provincie is het ontbreken van een goede ontsluiting oorzaak van het niet van de grond komen van dit bedrijventerrein. Als SGP willen we de ontwikkeling van dit bedrijventerrein  ondersteunen door het realiseren van de aanpassing van de afslag op de A28. Hiervoor is een bedrag door de provincie gereserveerd van 5 mln €. Desalniettemin resulteert er nog een financieel gat van 6 mln €. Kan uw college iets zeggen over de laatste ontwikkelingen en is zij bereid een deel van het tekort voor haar rekening te nemen?

III. Energie

De SGP-fractie begrijpt dat het even duurt voordat met veel partijen een gezamenlijke uitvoeringsagenda opgesteld is voor het Gelders Energie Akkoord. Maar we willen wel, vanuit het Bijbels rentmeesterschap, zo snel mogelijk aan de slag met de energietransitie. We roepen GS er toe op om in ieder geval nu alvast werk te maken van de voorbeeldfunctie die de overheid heeft, ook op dit vlak. Het geeft binding in de samenleving ten aanzien van bepaald gedrag.

IV. Evenementen

Uw college gaat steeds meer op de lijn zitten dat we evenementen naar Gelderland moeten halen om de economie te stimuleren. De SGP-fractie wijst u erop dat de bedragen die daarvoor worden gebruikt in haar optiek beter voor andere zaken kunnen worden gebruikt. Evenementen zijn als de waterdruppels die op een steen vallen. Ze maken de steen nat en zijn dan verdwenen. We zien de Gelderse of moeten we zeggen nationale cohesie bijvoorbeeld bij topsportevenementen even opbloeien, maar even snel weer wegzakken en even later is het alsof het topevenement er nooit is geweest en vaak zitten overheid en samenleving met een financiële kater.

U hebt de Gelderlanders recent uitgenodigd om met u het gesprek aan te gaan over waar het eigenlijk om draait in het leven. We pakken deze handschoen graag op.

Afgelopen zondag hield u een zogenoemde lekenpreek over de vier kardinale deugden in de Rijnkapel te Renkum. Het ging over de vier klassieke scharnierpunten, prudentia, iustitia, fortitudo en temperantia oftewel vertaald wijsheid, rechtvaardigheid, moed en zelfbeheersing. Wist u overigens dat het kerkvader Ambrosius, bisschop van Milaan de eerste was die de term kardinaal, afgeleid van het latijnse woord cardo, aan de vier klassieke deugden toevoegde? Het deed ons dan ook deugd dat u de term kardinaal gebruikte. Dit geeft evenals de vorm die u koos, een lekenpreek, een mooie verbinding naar de drie Goddelijke deugden, geloof, hoop en liefde. De drie deugden die nog meer dan de vier klassieke deugden naar de mening van de SGP-fractie zorgen voor verbinding in de samenleving. Daarom riep enkele jaren terug de SGP-fractie uw staten op de Bijbel te lezen. Een oproep die onlangs gesteund werd door de machtigste vrouw van Europa, Angela Merkel. Zij riep in het kader van de vluchtelingenproblematiek haar landgenoten op om zich meer te verdiepen in de Bijbel en daarom naar de kerk te gaan. U begrijpt dat onze fractie daaraan haar adhesie wil betuigen. We zijn ervan overtuigd dat dan de samenbindende kracht van de Gelderse samenleving groot zal zijn. Groter dan de Vanderwaalskrachten in de kwikdruppel.
Onze fractie heeft ook gezocht naar de verbinding tussen de klassieke deugden en de Goddelijke deugden en deze ook gevonden in de spreuk die het academiegebouw in Utrecht siert: Sol iustitae illustra nos. De vertaling: De Zonne der gerechtigheid verlichte ons. Deze spreuk is als eerste gebruikt door Luther en ontleend aan de kanttekening in de Statenbijbel bij Psalm 84 vers 12. De dichter van psalm 84 noemt in dit vers God de HEERE een Zon en Schild.

De SGP-fractie spreken de wens uit dat deze spreuk het verbindend thema mag zijn in de Gelderse samenleving. We wensen dat die Zon uw college en het ambtelijk apparaat bij de uitvoering van de voorliggende begroting mag verlichten en dat dit Schild er mag zijn voor de Gelderse samenleving.

Klaas Ruitenberg,