23 november 2018

Algemene beschouwingen 2018

Het is een bijzonder jaar waarin we nu leven. Bijzonder omdat:

• 1. Het een uitzonderlijk warm en droog jaar is. Kijk maar uit het raam naar de Rijn, de waterstand is nog nooit zo laag geweest.
  • 2. We hebben zoveel te herdenken. Vorige week is in de ons omringende landen de beëindiging van de Eerste Wereldoorlog in 1918 herdacht. Het is ook 100 jaar geleden dat de Spaanse griep uitbrak. Dat geldt ook voor de rode week van Troelstra. Tachtig jaar geleden was de Kristallnacht in Duitsland. We zouden er geen goed aan doen als we niet zouden wijzen op het honderdjarig bestaan van de SGP. Een partij die op een constructieve wijze een bijdrage levert aan ons landsbestuur en ook aan het besturen van ons mooie Gelderland.
  • 3. We hebben 3 mei ook herdacht het 600 jarig bestaan van ons parlement. Onze staten gaven met andere provincies de opdracht tot het bijeenkomen van een Nationale Synode die in Dordrecht werd gehouden. Deze gaf de opdracht om de Bijbel te vertalen in onze taal. Deze zogenoemde Statenbijbel heeft een belangrijk stempel gezet op onze taal en cultuur. Het belang ervan werd afgelopen zaterdag  nog eens onderstreept door de koning. Hij las een gedeelte* eruit voor, namelijk Romeinen 12: 9-18. Het is een opwekking tot liefde. Liefde tot God en onze naaste, de kernboodschap van de Bijbel. De SGP-fractie wil vanuit deze kernboodschap politiek bedrijven. Dit is onze boodschap van 100 jaar geleden en van nu!

Klimaat

Voor het behoud van het huidige klimaat moet veel geld geïnvesteerd worden. De SGP-fractie ondersteunt deze gedachte. En toch vragen wij ons af of het college voor de komende tien jaar niet teveel geld uittrekt. Maar liefst 300 miljoen euro wordt ingezet. Onze vraag aan het college is of we dan nog voldoende middelen overhouden voor het oplossen van andere knelpunten of leggen we ons hiermee vast?

Milieu

Op het gebied van milieu vraagt asbestsanering onze aandacht. Hoewel het rijk een jaar uitstel heeft verleend, zal het nog een enorme krachttoer worden om dit op tijd klaar te krijgen. Goed dat uw college een saneringsfonds in het leven heeft geroepen. Meer is echter naar de mening van de SGP-fractie nodig. Is het college bereid om hier dit fonds meer armslag te geven?

Landbouwsector

De Nederlandse agrarische en landbouwsector staan in de wereld op eenzame hoogte als het gaat om het kwaliteitsniveau. Ook de milieubelasting is in vergelijking met andere landen klein.

Gezien de groei van de bevolking wereldwijd is en blijft de voedselvoorziening een grote uitdaging. Een uitdaging die kansen biedt voor onze provincie.

In de Betuwe is een regionaal investeringsfonds actief, één van de eerste in Nederland. Met succes worden diverse projecten en investeringsvraagstukken ondersteunt op het gebied van Agro Business, logistiek en recreatie/toerisme. In hoeverre kan de provincie dit fonds ondersteunen? Uitbreiden naar andere regio’s?

Een andere mooie uitdaging voor de provincie is het promoten van streekproducten, het voorzien in de eigen voedselvoorziening. We hebben als SGP-fractie dan ook de motie van de ChristenUnie mede ingediend.

Fauna

We hebben in onze mooie provincie een ganzen-, vossen- en zwijnenplaag. Nu dringen zich vanuit het oosten de wolven op. Het is nog geen plaag. Door het zeer terughoudende beheer en allerlei regelgeving waardoor adequaat beheer bijna onmogelijk wordt gemaakt, ontstaan o.i. deze plagen. In de provincie Flevoland zien we dat dit tot dieronwaardige toestanden kan leiden. Denk aan de Oostvaardersplassen. Via de faunabeheereenheden is de provincie verantwoordelijk voor de wildstand. Wil uw college er alles aan doen om te voorkomen dat er nog weer een plaag bijkomt? Graag een reactie van uw college.

Woningbouw

Wat de woningbouwmarkt betreft is er overleg met de regio’s voor nieuwe regionale afspraken. De SGP-fractie vraagt zich af of het nog wel redelijk is om nog zo strak op aantallen te sturen. Wat ons betreft stuurt uw college vooral op kwaliteit en flexibiliteit. Dit leidt o.i. tot een sneller proces.

Kerken

Gemeenten gaan nu al hun religieus erfgoed in kaart brengen en komen met toekomstvisies daarvoor. Onderzocht wordt hoe de gebouwen duurzamer en beter toegankelijk kunnen worden gemaakt. Bij motie hebben we daar al in een voorgaande vergadering aandacht gevraagd. Het kabinet heeft daarvoor veel middelen beschikbaar gesteld. Is er al zicht op hoe dit proces in onze provincie verloopt? Graag een reactie van het college.

Tenslotte

Een bijzonder woord willen we richten tot de Commissaris van de Koning dhr. Cornielje. Ook voor u is het een bijzonder jaar. U hebt het besluit genomen om ons volgend jaar te gaan verlaten. We willen u vanaf deze plaats al het nodige voor de toekomst namens de SGP-fractie toe te wensen.

We willen eindigen met een citaat uit de Statenbijbel en wel Micha 6 vers 8:
Hij heeft u bekend gemaakt wat goed is; en wat eist de Heere van u, dan recht te doen en weldadigheid lief te hebben, en ootmoediglijk te wandelen met uw God?

De SGP-fractie wenst allen die betrokken zijn bij het besturen van Gelderland, in het bijzonder uw college, dat dit citaat de basis voor uw handelen mag betekenen.

* Opwekking tot liefde

9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aan.
10 Hebt elkander hartelijk lief met broederlijke liefde, met eer de een den ander voorgaande.
11 Zijt niet traag in het benaarstigen. Zijt vurig van geest. Dient den Heere.
12 Verblijdt u in de hoop. Zijt geduldig in de verdrukking. Volhardt in het gebed.
13 Deelt mede tot de behoeften der heiligen. Tracht naar herbergzaamheid.
14 Zegent hen die u vervolgen; zegent, en vervloekt niet.
15 Verblijdt u met de blijden, en weent met de wenenden.
16 Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven.
17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.
18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.