13 maart 2017

Antwoorden op Statenvragen

Beantwoording schriftelijke Statenvragen van statenlid Bennie Wijne (SGP) over:

Manifest gezonde leefomgeving

Inleiding van Bennie Wijne op 11 februari 2017:
In december 2016 is in de Regio FoodValley het “manifest gezonde leefomgeving” tot standgekomen. Het manifest heb ik als bijlage bijgevoegd.

Diverse partijen zijn hierbij betrokken zoals: Regio FoodValley gemeenten Ede, Barneveld, Scherpenzeel en Renswoude, Omgevingsdienst de Vallei, de provincie Gelderland, de Wageningen University & Research en het Poultry Expertise Centre, LTO Gelderse Vallei, Ned. Vakbond Pluimveehouders, Ned. Vakbond Varkenshouders, Ned. Melkveehouders Vakbond, Agr. Jongeren Contact Stroe/Wekerom en AJK Ederveen, Plattelands Jongeren Gemeenschap Utrecht afd. Woudenberg.

Uit het persbericht:
Partijen nemen de komende tijd lokaal maatregelen om de invloed van de veehouderijsector op de luchtkwaliteit te verminderen. Daarvoor hebben de partijen de handen ineengeslagen en gezamenlijk de route uitgestippeld. Met deze unieke samenwerking wordt het mogelijk om de gebiedsopgave regionaal op te pakken. Dit is belangrijk voor dit gedeelte van regio Food Valley: “Dat is goed voor inwoners, voor de ontwikkelingsmogelijkheden van agrarische ondernemers en voor het dierenwelzijn”, aldus de betrokken bestuurders.

De overeenstemming over het maken van afspraken over een gefaseerde en reële aanpak van een soort ‘APK‘ voor bestaande stallen, laat zien dat alle partijen bereid zijn hun verantwoordelijkheid te nemen in deze gezamenlijke opgave.

Ministerie van I en M liet weten het initiatief te verwelkomen en gaat graag het gesprek aan met de partijen hoe het Rijk het initiatief kan ondersteunen.

Als SGP hebben wij de volgende vragen:

Vraag 1:
Wat is de rol van de provincie in dit proces en waar ziet u mogelijkheden om het proces verder te ondersteunen en aan te jagen?

Antwoord:
Ons college heeft het manifest onderschreven. Wij hebben u over de aanpak geïnformeerd bij brief PS2016-814. Het manifest beschrijft diverse acties die worden opgepakt. Als provincie hebben wij de lobby ondersteund om fijnstofemissiereducerende stalmaatregelen erkend te krijgen in de vergunningverlening. Ook daarover hebben wij u in genoemde Statenbrief geïnformeerd. Verder zijn we met de betreffende gemeenten in overleg over hoe we hen kunnen steunen. We hebben bij dit overleg ook een keer bestuurlijk vertegenwoordigers van Achterhoekse gemeenten uitgenodigd, om er
kennis van te nemen. De aanpak in FoodValley brengen we, samen met de regio, ook bij de andere provincies via het IPO en bij de ministeries van IenM en EZ onder de aandacht.

Vraag 2:
In hoeverre kan dit initiatief ook in andere gebieden in de provincie Gelderland navolging krijgen?

Antwoord:
Het initiatief om met belanghebbende en betrokken partijen een manifest op te stellen kan ook in andere gebieden van de provincie navolging krijgen. Wat echter in FoodValley meespeelt is, dat hier en in het bijzonder in de gemeenten Ede, Barneveld en Scherpenzeel, de gemiddelde concentraties aan fijnstof in de lucht relatief hoog zijn door de veehouderijen.
De ervaringen van regio FoodValley worden gedeeld in het bestuurlijk overleg Luchtkwaliteit dat wij voeren in het kader van ons Regionaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit.

Vraag 3:
In hoeverre ziet u mogelijkheden om boeren die als voorloper in dit traject hun nek uitsteken financiële tegemoetkoming te bieden om zo nog sneller tot resultaten te komen?

Antwoord:
Ons beleid in dezen is niet gericht op het geven van een financiële tegemoetkoming aan boeren ‘die hun nek willen uitsteken’. Onze lobby richt zich op het erkend krijgen van innovatieve emissiereducerende stalsystemen, die haalbaar en betaalbaar zijn. In de agrarische bedrijfsvoering moet met andere woorden de investering voor de stalmaatregel per dierplaats kunnen worden terugverdiend en niet afhankelijk zijn van financiële tegemoetkomingen van derden.