21 november 2016

Begrotingsbehandeling 2017

Gedachten van Klaas Ruitenberg bij de begroting voor 2017

Vanmorgen ging het bij deze begrotingsbehandeling in een motie over een Regenboogprovincie. In de Bijbel staat wel een heel andere uitleg van de Regenboog dan in deze motie. In de Bijbel wordt met de Regenboog bedoeld een teken van Gods trouw aan ons mensen dat de Heere de aarde niet weer door water zal laten vergaan.
Voor ons is de Bijbel van kaft tot kaft Gods Woord. En dat geloof wens ik u allen toe.
Op de Bijbel stoelen wij ons politieke handelen.

Het is precies 450 jaar geleden dat de beeldenstorm in de lage landen woedde.
In de Rooms Katholieke Kerk golden de beelden jarenlang als boeken der leken.
Na de Reformatie is hierin verandering gekomen en is Gods Woord weer centraal komen te staan.

Uit een lezersonderzoek onder de Nederlandse bevolking is gebleken dat de Bijbel verreweg het meest gelezen boek is. Dit onderzoek is niet alleen gehouden onder het reformatorische volksdeel maar onder de gehele bevolking. En de jaarlijks oplage van de Bijbel is 100 miljoen exemplaren.

De volgende beelden willen wij niet graag zien in onze Provincie:

• De dagelijkse files, want die tasten onze bereikbaarheid aan. Terwijl juist Gelderland een corridor functie heeft. Als SGP doen wij de suggestie om deze noodzakelijke investeringen voor te financieren.
    Dan noemen wij als allereerste het knooppunt A1/A30 bij Barneveld. En verder willen wij heel nadrukkelijk aandacht vragen voor de nieuwe ontwikkelingen van de Rijnbrug bij Rhenen.
  • Onze provincie heeft te maken met de fijnstofproblematiek. Dat is ook een beeld dat wij niet graag willen zien.
    Als kleine jongen zag ik bij mijn opa door het venster op de boerderij allerlei stofjes dwarrelen. Ik vond dat eigenlijk wel mooi. Maar nu is dat gelet op de laatste rapporten niet mooi.
    De gedeputeerde heeft daarover allerlei gedachten geuit en wij zullen het fijn vinden om daar samen met de sector allerlei nieuwe technieken in te voeren om dit probleem te helpen oplossen.
    Wij nodigen het college van GS uit om hiervoor nieuwe initiatieven te nemen.
  • Verder is de verandering van het landschap al aan de orde geweest. dat vinden wij ook heel erg belangrijk. De boeren kunnen op onze blijvende steun rekenen. Er moet  veel meer ingezet worden ten behoeve van de omschakeling  naar een moderne en natuurvriendelijke productiewijze.

Een laatste beeld dat wij niet zo graag willen zien:

• De provinciale bijdragen aan tal van topsportevenementen. Het rendement is in onze beleving gering en het is ook zeker geen provinciale kerntaak, ook al wordt het verbonden aan de regionale economie.

Er zijn ook andere beelden die wij wel graag willen zien, zonder volledig te zijn:

• Wij zien graag dat de provincie Gelderland een provincie wordt die in haar eigen voedsel kan voorzien. En dat betekent nogal wat. En misschien moet er ook wel een radicale verandering plaats vinden van de huidige productie.
  • Wij zien ook graag een Gelderland waarin het goed wonen is. Met anderen zijn wij van mening dat er sprake dient te zijn van maatwerk, niet van knellende regels maar van een flexibele benadering.
  • Wij zien ook graag een Gelderland waar de ambulances op tijd rijden. Wij hebben ten aanzien van het landelijk gebied en de kleine kernen hierover grote zorgen.
  • Wat wij ook graag zien dat in Gelderland de kerken steunpilaren zijn van de gemeenschap.
    Onze Minister President zei hierover in een lekenpreek het volgende:
    Die inspiratie door het geloof zien wij ook terug in de concrete betrokkenheid tussen mensen onderling. Dat Nederland wereldkampioen vrijwilligerswerk is, dat wij relatief gul zijn voor goede doelen, dat ons sociale vangnet internationaal nauwelijks zijn gelijke kent, het is ondenkbaar om de maatschappelijke rol van het geloof en de kerken hierbij niet te betrekken.

En ten slotte willen wij graag zien, en wij hebben hiervoor een motie gemaakt:

• In Barneveld hebben wij een Pluimveemuseum dat helemaal gerund wordt door vrijwillig(st)ers. En dit museum heeft een extra uitbreiding nodig en wij zien graag als Gelderse SGP-Statenfractie dat de provincie Gelderland deze uitbreiding ondersteunt. En daarom dienen wij deze motie in.

Als laatste, wij hebben een aantal beelden van onze samenleving laten zien en wij willen eindigen met een beeld uit Gods Woord. Beeld en Woord gaan daarin samen.
Dit beeld gaat over de toekomst, het gaat over een nieuwe aarde en is te vinden in Jesaja 11 vers 6: De wolf zal met het lam verkeren en de luipaard bij de geitenbok nederliggen en het kalf en de jonge leeuw en het mestvee tezamen en een klein jongske zal ze drijven.
Onze fractie hoopt dat het College van GS, leden van provinciale Staten en de ambtelijke dienst in de geest van dit beeld samen mogen werken aan de realisatie van de begroting 2017.

En daarbij wil ik u allen Gods Zegen toewensen.

Klaas Ruitenberg