6 juli 2016

Beleidsnotitie Energietransitie “Samen in de versnelling”

De SGP staat van harte achter de energietransitie. In de eerste plaats ingegeven vanuit het Bijbels rentmeesterschap. We hebben de aarde en de delfstoffen (o.a. de fossiele brandstoffen) in bruikleen van de Heere God en moeten daar op een verantwoorde manier mee omgaan, ook met het oog op toekomstige generaties. In de tweede plaats ook vanuit het oogpunt van economische onafhankelijkheid.

ENERGIENEUTRALITEIT IN 2050 IS EEN ENORME UITDAGING

Energieneutraliteit in 2050 is een enorme uitdaging, maar de SGP zet daar graag mede de schouders onder. De voorliggende notitie zet daar op in, waarbij het uitvoeringsplan van het GEA wordt ondersteund op die punten waar energie op zit vanuit de samenleving, en waarop de Provincie het verschil kan maken.

Wat ons betreft, is het vooral van belang om provinciaal geld in te zetten op projecten en initiatieven waarbij burgers (huurders en eigenaren van woningen, energiegebruikers, automobilisten) gestimuleerd worden om bij te dragen aan de energietransitie. De wijkgerichte aanpak spreekt ons dan ook erg aan.

Ik zei het al: Energieneutraliteit in 2050 is een enorme uitdaging. Uiteraard moeten we primair inzetten op energiebesparing. Maar daarnaast ook op de omschakeling naar duurzame vormen van energie. En in onze beleving hebben we daarbij alle beschikbare vormen nodig; dus naast zon en wind ook de inzet van biomassa, ook de productie van groen gas d.m.v. mestvergisting.

Evert Mulder