2 maart 2016

Breunis van de Weerd burgemeester van Nunspeet

Plaatsvervangend fractievoorzitter Breunis van de Weerd is afgelopen dinsdagavond voorgedragen als burgemeester van Nunspeet. De huidige burgemeester Dick van Hemmen (CDA) hoopt in mei met pensioen te gaan. Van de Weerd is zijn beoogde opvolger.

Van 2005 tot 2007 was Breunis van de Weerd lid van Provinciale Staten van Gelderland, sinds 2015 is hij dat weer. In de tussentijd (2010-2014) was hij wethouder in de gemeente Ede en sinds 2014 lid van de gemeenteraad van Ede. Daarvoor was hij 12 jaar heemraad bij Waterschap Vallei en Eem.

Van de Weerd is geselecteerd uit een groep van 37 sollicitanten. De Commissaris van de Koning, de heer C.G.A. Cornielje, heeft gesprekken gevoerd met meerdere kandidaten. Daarna heeft hij overleg gehad met de vertrouwenscommissie die door de gemeenteraad van Nunspeet ingesteld is. Ook de vertrouwenscommissie heeft gesprekken gevoerd met een aantal kandidaten. Uiteindelijk is Van de Weerd unaniem voorgedragen.

Verbinder en bruggenbouwer

In haar aanbevelingen schreef de vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad van Nunspeet dat Van de Weerd wordt gezien als verbinder en bruggenbouwer. Als burgemeester wil hij op objectieve wijze boven de partijen staan, hij wil een burgervader zijn voor de gehele Nunspeetse samenleving.

Nadat koning Willem-Alexander het benoemingsbesluit heeft getekend, kan de commissaris van de Koning Van de Weerd beëdigen. Hoogstwaarschijnlijk zal de beëdiging op vrijdag 27 mei tijdens een bijzondere raadsvergadering plaatsvinden.