18 januari 2016

Concept uitvoeringsplan Gelders Energieakkoord (GEA)

Bijdrage Statenlid Evert Mulder tijdens de behandeling van het Concept uitvoeringsplan Gelders Energieakkoord (GEA) in de provinciale commissiebehandeling van 13 januari 2016

Al eerder is aangegeven dat de SGP achter de doelstellingen van het GEA staat, met name vanuit het perspectief van Bijbels rentmeesterschap en geopolitieke onafhankelijkheid. Die doelen zijn wat ons betreft met name gericht op energiebesparing en de opwekking van hernieuwbare energie.

Nu ligt een concept uitvoeringsplan voor ons, waarin zeker mooie en waardevolle plannen zijn uitgewerkt, maar waarvan ook terecht in de statenbrief wordt aangegeven dat het vooralsnog een mix is van rijpe en groene plannen en voorstellen. In de meeste gevallen ligt er nog geen concreet financieringsplan en is het eigenaarschap nog niet of onvoldoende belegd.

Het uitvoeringsplan is wat ons betreft nog onvoldoende ver uitgewerkt om nu al een integrale afweging te kunnen maken tussen de plannen van de diverse thematafels. Daarvoor is een verdere uitwerking nodig. En vooral is ook van belang dat de rol en bijdrage vanuit het bedrijfsleven wordt geconcretiseerd.

GS stellen voor om door te werken aan zaken waar we nu al mee bezig zijn. Op zich goed dat we niet met de armen over elkaar gaan zitten. Vraag is echter wel wat dan de kaders zijn, waarbinnen deze werkzaamheden worden uitgevoerd.

Vooral als in dat rijtje van 'nu al op te pakken activiteiten' de doorontwikkeling van instrumentarium voor het ontzorgen van partijen staat (zowel burgers als bedrijven). Daar gaat de schoen wat wringen, wat ons betreft. Het GEA was een overeenkomst tussen overheden en bedrijfsleven. Dan kan het niet zo zijn dat wij als overheid vervolgens het bedrijfsleven gaan ontzorgen.

Vraag aan GS is ook wat in dit kader wordt bedoeld met energiediensten­bedrijven? Zijn dat inderdaad adviseurs, consulenten en professionele ondersteuners? Wat gaan deze mensen/bedrijven doen? Wie houdt daar toezicht op? En vooral, wie gaat hen betalen?

In onze beleving moet met name de ontzorging van het bedrijfsleven gekoppeld zijn/worden aan eigenaarschap (en dus financiering/tenminste medefinanciering) vanuit het bedrijfsleven. Het lijkt er op dat aan de thematafels vooral veel adviesbureaus actief zijn geweest. Aan de ene kant is dat goed; zij hebben vaak goede ideeën. Maar we moeten voorkomen dat zij straks met overheidsgeld betaald gaan worden om die ideeën uit te werken, zonder dat het echte bedrijfsleven zich committeert aan implementatie er van (al dan niet met revolverende middelen).

Dat brengt mij bij de financiële paragraaf. Daarin wordt weliswaar door de borgingscommissie aangegeven dat het instrument subsidie plaats moet maken voor een revolverende manier van financieren (en dat willen we van harte onderstrepen). Maar wij maken ons wel zorgen als we zien dat in de voorlopige bijdragen van de thematafels in veel gevallen nog gerekend wordt met een substantiële financiële bijdrage van de provincie en/of van het GEA, o.a. voor proceskosten. Dat kan wat ons betreft, niet de bedoeling zijn.

Evert Mulder