2 juni 2017

Debatverzoek aanpassing beleidsregels verpachten landbouwgronden

Debatverzoek Statenfractie SGP Gelderland

Onderwerp: aanpassing beleidsregels met betrekking tot het verpachten van landbouwgronden

1. Inhoud debatverzoek
    De SGP-Statenfractie wil graag met andere fracties in overleg treden over de beleidsregels met betrekking tot het verpachten van landbouwgronden.
  2. Aanleiding tot dit debatverzoek
    De provincie Gelderland verpacht (bij inschrijving) jaarlijks een groot aantal hectares landbouwgrond voor de duur van één jaar.  Als Gelderse SGP-Statenfractie kunnen wij ons vinden in deze handelswijze indien inderdaad deze gronden op korte termijn weer beschikbaar moeten komen voor andere doeleinden.
    Er zijn echter ook gronden waarvan er op korte termijn nog geen zicht is op een andere bestemming.
    Het is voor agrariërs bijna onmogelijk om hun bedrijfsvoering jaarlijks af te stemmen op het wel of niet kunnen pachten van landbouwgronden van de Provincie Gelderland.
  3. Standpunt en overwegingen
    Wij zijn van mening dat de beleidsregels voor gronden die voor langere tijd beschikbaar zijn dienen aangepast te worden, zodat agrariërs hierop beter hun bedrijfsvoering kunnen aanpassen.

Barneveld, 27 maart
B. Wijnne