8 april 2016

Debatverzoek Herbestemming of sloop vrijkomende agrarische bebouwing

Breunis van de Weerd neemt namens de SGP deel aan deze bespreking en vraagt opnieuw aandacht voor onze motie die door Provinciale Staten op 9 juli 2014 is aangenomen.

Gedeputeerde Van Dijk hoopt in het najaar te komen met een notitie Vitaal Platteland en zal onze motie hierbij betrekken.

Onze motie is hieronder weergegeven:

Provinciale Staten van Gelderland in vergadering bijeen op 9 juli 2014

gehoord de beraadslagingen, overwegende dat:

• er tot 2030 naar verwachting tussen de 16.000 en 24.000 agrarische bedrijven in Nederland zullen stoppen. De grond van de stoppers wordt overgenomen door de groeiende boeren en op vrijkomende erven vindt er een erftransformatie plaats naar wonen en/of werken. Bij de stoppende boeren komen tot 2030 circa 24 miljoen m2 bedrijfsgebouwen en 8 miljoen m2 gebouwen met een woonfunctie beschikbaar;
  • een nieuwe ruimte voor ruimteregeling gelet op de crisis in de woningmarkt te weinig resultaat opbrengt in slopen van de gebouwen;

concluderende dat:

• er nieuwe strategieën en oplossingen om de sloop van agrarische bebouwing te kunnen financieren wenselijk zijn;

verzoeken

• het college van GS hierna een studie te laten verrichten en over de uitkomsten hiervan PS vervolgens te informeren.