5 juli 2018

Debatverzoek Lastverzwaring woningcorporaties

Aanleiding voor dit debatverzoek is de verwachte lastenverzwaring voor de woningcorporaties, o.a. door de manier waarop het Kabinet invulling denkt te geven aan de uitwerking van de ATAD richtlijn (Anti Tax Avoidance Directive).

Deze Europese richtlijn is bedoeld om te voorkomen dat internationale bedrijven te weinig belasting betalen. De voorgenomen uitwerking door het Kabinet komt er op neer dat voor alle vennootschappen de rente op leningen en investeringen nog maar aftrekbaar is tot maximaal 30% van de fiscale winst. Dit zorgt er onbedoeld voor dat vennootschappen die geen winstoogmerk hebben (zoals woningcorporaties) hoegenaamd geen rente meer kunnen aftrekken. Hierdoor dreigen de gezamenlijke woningcorporaties in Nederland ongeveer 300 miljoen euro per jaar extra belasting te moeten betalen. Dat bedrag kan dus minder worden geïnvesteerd, hetzij in nieuwbouw, hetzij in energiebesparende maatregelen. En deze beoogde belastingmaatregel komt bovenop de verhuurdersheffing die vorig jaar is ingevoerd.

Dit baart de SGP grote zorgen, omdat aan de ene kant de Gelderse gemeenten (en dan met name de vier grote steden) juist de komende jaren een forse investering verwachten van de woningcorporaties, in de vorm van nieuwbouw van sociale huurwoningen. En daarnaast verwachten ook wij, als provincie Gelderland, de komende jaren een forse investering van de woningcorporaties, in de vorm van het energiezuinig / energieneutraal maken van de bestaande woningvoorraad, al dan niet vastgelegd in afspraken met het GEA.

Deze wensen vragen om behoud van investeringsruimte voor de woningcorporaties. Daarom willen we met behulp van uw steun GS oproepen met de minister in overleg te gaan, om te voorkomen dat de investeringsruimte van de woningcorporaties nog verder wordt ingeperkt. En in het betreffende overleg hoeft het wat ons betreft niet alleen te gaan over de ATAD richtlijn; ook de verhuurdersheffing mag erbij betrokken worden.

We dienen daarom een motie in met als dictum: en verzoeken GS om de Minister, rechtstreeks of via het IPO, te verzoeken om bij de verdere uitwerking van beleid de woningcorporaties te ontzien, en te voorkomen dat hun investeringsruimte verder wordt ingeperkt.

Evert Mulder