2 februari 2016

Debatverzoek van de PVV over veiligheid van vrouwen

Marjolein Faber (fractievoorzitter) schetst de situatie in Keulen en andere plaatsen in Europa. Het opvangen van 2.500 extra vluchtelingen in Gelderland zal de veiligheid niet vergroten.

Het debat verzoek van de PVV is uitgelopen op een debat over waarden en normen. Het verheugde mij dat ik de heer de Vos van de SP het woord zondebok hoorde noemen. Waarom verheugde dat mij? Dat geeft aan dat het niet bij de asielzoekers en niet bij de mensen in onze maatschappij, maar dat deze hele problematiek bij ons zelf begint.

Wat is de zondebok? De zondebok werd in de Joodse traditie de woestijn ingestuurd beladen met de zonden van allen (niemand uitgezonderd) en dan was er vergeving.
Ik was van plan een heel betoog op te zetten over " Mein Kampf". "Mein Kampf" is recent opnieuw verschenen. Wij weten dat Hitler zijn verhalen vooral bij Nietzsche vandaan haalde. Nietzsche was eerst theoloog ( hoe kan het lopen in het leven) daarna filoloog (taalkundige), vervolgens werd hij filosoof. Dit laatste had hij in onze optiek beter niet kunnen zijn, omdat hij daarmee Hitler inspireerde. Nietzsche werd ook wel genoemd de filosoof met de hamer. Wat heeft Nietzsche gedaan? Hij heeft het gehele waarden- en normenpatroon uit zijn jeugd bij hemzelf vernietigd en helaas vind ik dat nu ook in onze Westerse samenleving terug. Want op de joods-christelijke traditie is ook heel veel gehamerd.

En nu zien wij een verzameling "tuig" zoals dit door de vorige spreker werd genoemd. Maar het is niet een verzameling van "tuig" alleen, en dan geef ik de PVV gelijk, bij een aantal lieden zit er ook een ideologie achter, die heel anders denkt over de plaats van de vrouw in onze samenleving.

Want gelukkig is op dit punt onze samenleving niet veranderd. Man en vrouw zijn dienstbaar aan elkaar. In het huwelijk en daarbuiten. En in een islamitische samenleving is de vrouw het bezit van de man, waarmee je mag doen naar je eigen believen. Hetzij goed, hetzij kwaad.

Afrondend, het jaarthema van de SGP is "samenleven is een werkwoord". Eén ding is duidelijk, wij zullen er met z’n allen werk aan hebben om het samenleven ook in de Gelderse samenleving goed gestalte te geven. En ik roep u allen hiertoe op.

K. Ruitenberg
Voorzitter Gelderse SGP-Statenfractie