23 november 2018

Debatverzoek Vink Barneveld

De omgevingsdienst heeft in 2017 een diepgaand administratief onderzoek uitgevoerd naar hoe bij Vink wordt omgegaan met stromen grond en afvalstoffen. Daarin zijn diverse overtredingen aan het licht gekomen, waarvan de belangrijkste vanavond aan de orde is.

Het gaat dan specifiek over een partij grond die niet volgens het juiste protocol herkeurd is en wel gebruikt is in de gemeente Barneveld. De omgevingsdienst heeft meteen in 2017 deze partij grond laten onderzoeken. Uit dat onderzoek is duidelijk geworden dat het gebruik van deze partij grond niet of nauwelijks risico’s voor de volksgezondheid met zich mee brengt. Dit is voor ons een geruststellende gedachte.

Naast de al door anderen gestelde vragen, is voor ons als SGP de belangrijkste vraag in hoeverre Provinciale Staten juist, volledig en tijdig geïnformeerd zijn. Het onderzoek door de omgevingsdienst is namelijk al in 2017 uitgevoerd, terwijl Provinciale Staten pas vorige week zijn geïnformeerd. In algemene zin wil de SGP geïnformeerd worden door Gedeputeerde Staten als er zich zaken voordoen die politiek gevoelig kunnen liggen en over zaken die voor de inwoners van Gelderland van groot belang zijn, zoals risico’s voor de volksgezondheid. Waarom hebben Gedeputeerde Staten het vorig jaar niet nodig gevonden om ons te informeren, en nu wel? Was dat alleen omdat het kortgeleden in de publiciteit kwam?

De SGP gaat niet mee in de motie van  afkeuring van de SP en zeker niet in de motie van wantrouwen van de PVV. Wel stemt de SGP in met het verzoek aan de Rekenkamer om onderzoek te doen naar het juist en tijdig informeren van PS door GS, over zaken met betrekking tot toezicht en handhaving.

Evert Mulder