6 juli 2017

Enkele hoofdlijnen uit de voorjaarsnota 2018

Klaas Ruitenberg (SGP) brengt boer Koekoek in herinnering. Hij zou teleurgesteld naar huis zijn gegaan als hij gisterenavond op de publiekstribune had gezeten. Gisteren ging het over denkpistes voor boeren. Dit komt nooit meer goed moet boer Koekoek gedacht hebben. Maar na vanmorgen is er weer wat hoop voor de boer. Het gaat over meer aandacht voor het platteland. Als overheid moeten we niet zelf de oorzaak zijn van de regelobesitas van de boeren.

We stellen ons als overheid teveel op als hindermacht, zegt Ruitenberg. We verzinnen regels die hinderen. Te veel aan regels brengt bijvoorbeeld de ontsluiting van de FoodValley in gevaar.

Hij nodigt het college van Gedeputeerde Staten uit om de regelmacht wat naar beneden te brengen. Wie bepaalt welke regel er bij komt?

Iedereen heeft kwaliteit hoog in het vaandel staan. Maar steeds minder mensen kunnen niet aan die kwaliteit voldoen en daardoor vallen hele groepen mensen buiten onze samenleving.

SGP-fractie maakt zich zorgen over asbestdaken en wil hiervoor graag meer geld voor vrijmaken. Veiligheid is ook belangrijk onderwerp. Hoe terrorisme proof is onze nieuwe Huis der Provincie?

En laten we er voor waken dat we de wietprovincie van Nederland worden.

Sommige banken hebben banden met de onderwereld coffeeshops. Hier zijn onderwereld en bovenwereld verbonden. Dit is geen goede verbinding. De SGP wil hier het mes door halen. In de Voorjaarsnota staan hoge bedragen voor toneel, dans. Ze druisen in tegen onze principes. Jammer dat de provincie hierin investeert.

Klaas Ruitenberg