16 oktober 2015

Gelderse Museumdag

MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR DE GELDERSE SGP-STATENFRACTIE:

MEER DAN 75 GELDERSE MUSEA OPENEN DEUREN OM DROMEN WAAR TE MAKEN

Zaterdag 24 oktober 2015 is het Gelderse Museumdag, het jaarlijks terugkerende evenement voor Gelderse musea. Zij openen die dag hun deuren tegen een gereduceerde toegangsprijs. Voor slechts 1 euro kunnen kinderen met hun ouders op deze dag hun favoriete museum bezoeken of een nieuw museum ontdekken. Dit jaar nemen er maar liefst 79 musea deel met speciale kinderactiviteiten. Welke musea dit zijn, staat vermeld op www.geldersemuseumdag.nl.

Tijdens de Gelderse Museumdag zijn de musea minimaal open van 11.00 tot 16.00 uur. De deelnemers zijn verspreid over heel Gelderland. Het evenement valt binnen de Maand van de Geschiedenis, die in oktober landelijk plaatsvindt. Het thema van de Maand van de Geschiedenis (‘tussen Droom en Daad’), wordt door de organisatie van de Gelderse Museumdag vertaald in een campagne waarin dromen waargemaakt kunnen worden.

Onder basisscholen in Gelderland en de deelnemende musea zijn droomtickets verspreid die zij aan leerlingen en jonge bezoekers kunnen uitdelen. Kinderen kunnen vervolgens op www.geldersemuseumdag.nl een droom invullen met behulp van de unieke code op hun droomticket. Onder de ingestuurde dromen zal Erfgoed Gelderland een aantal dromen uitkiezen die worden waargemaakt tijdens de Gelderse Museumdag op 24 oktober.

Dit jaar zijn diverse statenleden uitgenodigd om deel uit te maken van de Gelderse Museumdag. Zij zullen bij het museum van hun keuze helpen bij de activiteit of één van de ingezonden dromen uit laten komen.

In 2015 wordt de Gelderse Museumdag voor de tiende keer georganiseerd. Deze dag is een initiatief van de Provincie Gelderland en wordt uitgevoerd door Erfgoed Gelderland. Met dit jaarlijks terugkerende evenement wordt een museumbezoek laagdrempeliger gemaakt en toegankelijker voor een bredere doelgroep. Het geeft kinderen en hun ouders de gelegenheid om met het gezin (nieuwe) musea te ontdekken en stimuleert de algehele cultuureducatie.