28 december 2016

Het jaar 2016 loopt ten einde

Vreugde en verdriet wisselden elkaar af. Wie denkt niet aan de recente gebeurtenissen op de kerstmarkt in Berlijn! In het Midden-Oosten en Afrika worden bloedige oorlogen gevoerd. Vele vluchtelingen trekken de grenzen over. Ook in ons land kunnen zich aanslagen voordoen. Vooral op plaatsen waar veel mensen samenkomen is er een verhoogd risico en is waakzaamheid geboden.

Sola Scriptura

Ook in politiek opzicht is de situatie spannend. Nog nooit is de versplintering van het politieke landschap zo groot geweest. Het vertrouwen in het huidige politieke bestel
is lager dan ooit. Onder deze omstandigheden mag de SGP nog het geluid van Gods Woord laten horen. Vierhonderdenvijftig jaar geleden was de beeldenstorm en was de leus van de Reformatie: Sola Scriptura. De Bijbel bevat de woorden en beelden waarop de SGP-fractie in de Staten van Gelderland haar beleid wil stoelen.

Uitbreiding Sjoel Elburg

In het afgelopen jaar heeft de SGP-fractie aandacht gevraagd en gekregen voor de Sjoel in Elburg. Een uitbreiding werd mogelijk gemaakt door een subsidie van de Staten van Gelderland. In de Sjoel wordt de Joodse traditie weergegeven en is een bezoek alleszins waard.

Voedselproblematiek

Verder vestigde onze fractie de aandacht op de voedselproblematiek. De verwachte groei van de wereldbevolking van zeven tot negen miljard maakt dat onderzoek en innovatie met betrekking tot het voedselvraagstuk van groot belang zijn. Nederland, en met name de Food Valley (Gelderland), speelt daarin een voorname rol.

Burgemeester

Verrassend voor de fractie was dit jaar de benoeming van Breunis van de Weerd tot burgemeester van Nunspeet. Daarmee verliet een kundig en gewaardeerd Statenlid onze fractie. De leeggekomen plaats werd opgevuld door Bennie Wijnne. Politieke ervaring deed hij op als raadslid in Oldebroek en Barneveld. Gerrit Averesch uit de Achterhoek nam zijn plaats als fractievolger in.

We hopen dat de Heere ons D.V. in het komende jaar de krachten wil geven om als Statenfractie het Statenwerk gezamenlijk te verrichten.

Klaas Ruitenberg