22 november 2013

Inbreng SGP Algemene Beschouwingen begroting 2014

Daadkacht en harmonie
De SGP Statenfractie bij monde van haar voorzitter Eppie Klein complimenteerde het College van GS tijdens de beschouwingen met haar begroting 2014. Dit niet in de laatste plaats vanwege de daadkrachtige investeringsimpuls van 250 miljoen euro die is uitgetrokken om de Gelderse economie een impuls te geven. Waardering was er ook voor de harmonische  en collegiale sfeer. Dat biedt PS de mogelijkheid haar toezichthoudende taak op zakelijke wijze te vervullen.

Taak politiek
Klein lichtte nog eens toe wat in essentie de taak is van de politiek. In dat verband citeerde hij Augustinus (geboren 13 november 354): 'De belangrijkste taak van de overheid is  ‘de zorg voor gerechtigheid’. Gerechtigheid is de deugd, waardoor aan een ieder het zijne wordt toebedeeld. ' De SGP-fractie borduurt in het politieke handelen hierop voort. In een gebroken wereld geven kerk en de staat leiding in respectievelijk het geestelijke en wereldlijke leven! Met uitzicht; niet op de stad van de mens, maar op de stad Gods waar gerechtigheid woont.

Communicatie met burger en lagere overheden
Klein legde de vinger bij de communicatie tussen de diverse gremia van provincie en gemeenten. In het verleden hebben de verschillende communicatielijnen nogal eens voor ruis gezorgd.  Contacten met en werkbezoeken aan gemeenten leggen dit pijnlijk bloot.  De communicatie naar de gemeentebesturen moet beter. Als voorbeeld noemde Klein de problematiek rond de omvang van gemeenten waarbij door miscommuncatie individuele standpunten een eigen  leven gaan leiden terwijl 'Arnhem' haar standpunt nog niet eens heeft bepaald.

Gelderse arbeidsmarkt en economisch perspectief
Er zijn niet alleen economisch maar ook moreel verontrustende ontwikkelingen.  Maar bij alle onzekerheden is een ding zeker : God, onze Schepper,  regeert en het loopt Hem niet uit de hand. Hij volvoert Zijn raad.
In verband met de hoogte van het stamkapitaal moet Gelderland er voor waken dat zij niet blijvend extra wordt gekort op het provinciefonds.
Ook mag de beperking van de omvang van het EMU-saldo geen belemmering zijn voor investeringen in de Gelderse economie. Naar de mening van de SGP-fractie, is overprogrammering op de begroting een oplossing op korte termijn om onderbesteding te voorkomen. Echter moet ook  de onderliggende problematiek, het woud aan regegeving,  in overleg met de verantwoordelijke overheden , worden uitgedund.
Wat betreft de woningbouw wordt gesignaleerd dat de markt van koopwoningen langdurig stagneert ten gunste van de vraag naar huurwoningen. De vraag is op welke het college hierop gaat inspelen.

Breedband en glasvezel
De SGP: vindt innovaties vanuit het bedrijfsleven heel belangrijk.  Er zijn onderzoeken gaande om glasvezel via de riolering te laten lopen.  Dat levert behoorlijke besparingen op aan grondwerkzaamheden. Wel moeten we ons  realiseren dat je daarmee wel de komende 20 jaar een kabel hebt door je riolering. Over zulke ontwikkelingen moet je dus goed naden ken. Vragen die dan rijzen zijn: Is glasvezel wel echt nodig? Zijn de mogelijkheden voor bestaande koperbedrading technisch wel uitgenut? En is het eenmalig beschikbaar stellen van harde middelen wel verstandig? De SGP denkt meer  aan een revolverend fonds  in een 3 traps : Provincie, gemeenten en belanghebbende.  Samen kom je verder en krijg je breder draagvlak.

Gelderse economie
Ten aanzien van de ontwikkeling van de Gelderse economie het volgende: De regio's Achterhoek en Food Valley vormen de uitersten. Met Food-Valley gaat het  goed, maar de Achterhoek blijft specifiek aandacht vragen
Het is een goede zaak dat invulling wordt gegeven bij het taakveld Economie aan de toegekende bedragen voor het landelijk gebied ten behoeve van  Innovatie en duurzaamheid van de land- en tuinbouwsector.
Recht doen op die terreinen waar wij als provincie verantwoordelijkheden hebben, brengt ons nog niet in de positie de ogen te mogen sluiten voor onrecht dat zich in onze samenleving voordoet. Zo heeft het CNV aan de bel getrokken over de werkwijze van enkele uitzendbureaus. Deze vakbond komt op voor de bescherming van rechten van werknemersen en wil tevens oneerlijke concurrentie tegengaan. Deze houding doet recht aan belangen van mensen, los van hun herkomst. Zij constateren daarbij echter ook,  dat de zelfregulering in de uitzendmarkt niet altijd leidt tot regelconform gedrag.  De SGp vraagt zich af of het College in beeld heeft waar, bijvoorbeeld in de glastuinbouw werkzame, werknemers wonen en onder welke omstandigheden.  Als het gaat om onze eigen taken of het toezicht op de gemeenten, waar kunnen wij als provincie dan verantwoordelijkheid nemen en recht doen?

Cultuur en erfgoed
Kerkgebouwen zijn gebruikt voor erediensten. Steeds vaker gaan kerkbesturen ertoe over de oude kerk ook te gebruiken voor andere doeleinden zoals concerten, lezingen en tentoonstellingen.
De Stichting Oude Gelderse Kerken (SGOK) stimuleert deze ontwikkeling. De SOGK biedt kerkbesturen ook de helpende hand bij restauratie en onderhoud. Zo kan hulp ingeroepen worden bij het opzetten van een restauratieplan en het verkrijgen van subsidies.
Verder wil de SOGK met kerkbesturen meedenken over oplossingen, als het gaat om dreigend verval van het kerkgebouw door gebrek aan financiën. De stichting beheert en onderhoudt een groeiend aantal oude kerken en een monumentale synagoge in Gelderland, die in het verleden door geldgebrek dreigden te vervallen.

Transitie Jeugdhulpverlening
Een aangelegenheid die de komende jaren de gemoederen binnen de provincie bezig zal houden is de overdracht van de jeugdhulpverlening aan de gemeenten. In het belang van de cliënt kunnen wij hiermee niet zorgvuldig genoeg omgaan. Op de geldstroom van jeugdhulpverlening richting gemeenten wordt straks bezuinigd. En de extra miljoenen van de Provincie komen er ook niet meer. Nu gemeenten orde op zaken hebben gersteld kan het niet zo zijn dat de Rijksoverheid het op onderdelen af laat weten.

Mobiliteit en infrastructuur
Een paar opmerkingen over fietspaden en initiatieven.
Uit gegevens blijkt dat ongeveer 60 procent van de fatale fietsongevallen plaatsvindt op een kruispunt. In twee op de vijf ongevallen is geen voorrang verleend. Ook het niet verlenen van vrije doorgang (17,3 procent) en stuurfouten (11,5 procent) zijn veelvoorkomende oorzaken. Volgens de Fietsersbond is de helft van de fietsers die in het verkeer omkomt in botsing gekomen met een personenauto. Voetgangers die in het verkeer omkomen, zijn in 58 procent van de gevallen door een personenauto aangereden. Hoewel het aantal verkeersdoden gestaag afneemt, is het aantal fietsers dat omkomt licht gestegen. Bij voetgangers is nauwelijks afname. De daling in verkeersdoden is voornamelijk onder automobilisten. Vooral scholieren en 70- en 80-jarigen overlijden als fietser of voetganger.

Afrondend
Vorige week woensdag was het dankdag voor gewas en arbeid. Ook in 2013 en 2014.
´Loof den Heere, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden...´
Wij danken het college voor deze begroting, voor de inzet in het achterliggende jaar en voor de goede samenwerking en evenzo de collega-Statenleden voor de vele goede contacten.  Uiteraard willen wij hierbij de griffie en het ambtelijk apparaat betrekken. Wij bidden en hopen dat Gods zegen ook in 2014 op onze arbeid mag rusten.

De Gelderse SGP-Statenfractie