19 maart 2018

Inbreng SGP in debat over het Klimaatinitiatief

Evert Mulder:

Dat er zich veranderingen in het klimaat voordoen, de afgelopen decennia, is ook voor ons als SGP duidelijk. Of deze veranderingen zo snel gaan als sommigen ons willen laten geloven, betwijfelen wij. Ook vragen wij ons af of deze veranderingen enkel en alleen het gevolg zijn van menselijk handelen. Niettemin zien ook wij het, vanuit Bijbels rentmeesterschap geredeneerd, als onze taak om de negatieve gevolgen van ons menselijk handelen op milieu en klimaat zoveel mogelijk te beperken.

Wij kunnen ons daarom in grote lijnen vinden in het nu voorliggende klimaatinitiatief, waarin via een planmatige aanpak een CO2 reductie van 55% in 2030 wordt nagestreefd. We zijn het er ook mee eens dat druk wordt uitgeoefend op gemeenten en regio’s om hun aandeel hierin te leveren. En dat de eigen provinciale organisatie het goede voorbeeld geeft, vinden we niet meer dan logisch, al vinden we een doelstelling van 100% klimaatneutraal in 2030 wel een ambitieuze. Met name waar het de aanleg en het onderhoud van wegen betreft. Dat kan nu nog niet klimaatneutraal; dus we zijn mede afhankelijk van innovaties door anderen. Dan is 12 jaar wel erg korte termijn. Monitoren van de voortgang is voor ons van groot belang. En die voortgang bespreken we graag met regelmaat  in de Commissie EEM.

Tenslotte wil ik de initiatiefnemers bedanken voor het feit veel van de kanttekeningen die ik plaatste bij een eerdere conceptversie, zijn verwerkt en meegenomen in de versie die nu voorligt. Het initiatief sluit nu zover aan bij onze visie, dat we er mee kunnen instemmen.

6 maart 2018