5 juli 2018

Inpassingsplan Windpark Bommelerwaard - A2

Vandaag (3 juli 2018)  is het inpassingsplan Windpark Bommelerwaard aan de orde. Tijdens de commissievergadering 2 weken geleden heb ik me nog niet uitgelaten over ons finale standpunt over dit inpassingsplan, en aangegeven dat ik er nog in de fractie over wilde spreken. Dat hebben we vorige week gedaan, en daar is uitgekomen dat we niet tegen het inpassingsplan zullen stemmen. Onze belangrijkste argumenten daarvoor zijn:

• Als we in 2050 energieneutraal willen zijn, zullen we alle vormen van duurzame energie ‘uit de kast moeten trekken’, en hebben we dus vooralsnog ook windenergie nodig.
  • In de Windvisie van de provincie Gelderland, alsook in de structuurvisie van Zaltbommel is de nu beoogde locatie aangewezen als voor de hand liggende locatie voor de bouw van een Windpark.
  • Voor ons als Gelderse SGP-fractie geldt dat zeker; wij zien windmolens het liefst naast ‘grote lijnen in het landschap’, zoals kanalen of snelwegen.
  • Er is veel aan gedaan om de overlast voor omwonenden te beperken; een stilstandsregeling met het oog op slagschaduw, maatregelen om de geluidsbelasting binnen de wettelijke normen te houden.
  • Wij hadden daarnaast ook graag een minimale afstandseis opgenomen willen zien tussen de windmolens en de huizen van omwonenden. Misschien niet primair met het oog op geluidsoverlast; daarvoor geldt de geluidscontour, maar wel vanwege het zicht op de windmolens. Maar dit geldt voor alle windparken. We zullen dit daarom aan de orde stellen bij de bespreking van de Omgevingsverordening.
  • Daarnaast komt er een financiële compensatieregeling. Weliswaar hadden we die laatste graag nog uitgebreider gezien, maar daar gaan we niet over. Ook de mogelijkheid tot participatie vinden we een mooi initiatief.

Het al dan niet verplicht zijn van het maken van een inpassingsplan door de provincie, op grond van de Elektriciteitswet, laat ik er liever maar buiten de discussie; die moet wat ons betreft over de inhoud gaan.

Al met al realiseren we ons dat de windmolens overlast zullen opleveren voor de omwonenden, maar in dit geval weegt voor ons het algemeen belang en de bijdrage aan de energietransitie zwaarder. Vandaar dat we vóór stemmen.

Evert Mulder