4 juli 2013

IPO kritisch over wetsvoorstel vermindering leden Provinciale en Gedeputeerde Staten

Het IPO heeft hier bezwaren tegen omdat de vorige reductie uit 2007 nooit is geëvalueerd. Het IPO heeft het wetsvoorstel pas na een beroep op de Code interbestuurlijke verhoudingen toegestuurd gekregen.

Het IPO heeft grote bezwaren tegen de reductie van het aantal Statenleden omdat de vorige reductie, in 2007, tot op heden niet is geëvalueerd. Zonder enige onderbouwing wordt gesteld dat de reductie van 2007 goed heeft uitgewerkt.

Volgens het IPO gaat het kabinet er ten onrechte aan voorbij dat met deze tweede reductie in nog geen tien jaar tijd een vermindering van bijna 45% van het aantal leden van Provinciale Staten optreedt. Met het opnieuw reduceren van het aantal Statenleden komt de democratische vertegenwoordiging van een pluriforme samenleving bijzonder zwaar onder druk te staan. Daarnaast leidt de verdere vermindering van het aantal Statenleden tot een onevenredige toename van de werkbelasting per Statenlid. Dit terwijl de zwaarte van de functie is toegenomen.
Bij het vorige wetsvoorstel was sprake van een beoogde reductie van het aantal volksvertegenwoordigers op alle bestuurlijke niveaus. Onze reactie op dit wetsvoorstel treft u hier aan. Dit is inmiddels veranderd: nu wordt afgezien van het verminderen van het aantal leden van de Eerste en Tweede Kamer. Naast de voorgenomen forse reductie van het aantal Statenleden, steunt het kabinet wat betreft het aantal leden van de gemeenteraad het initiatiefvoorstel-Heijnen, dat overigens uitgaat van een minder verstrekkende reductie.

De minister van Binnenlandse Zaken heeft het IPO aanvankelijk niet geconsulteerd over het wetsvoorstel, omdat het niet wezenlijk zou verschillen van het wetsvoorstel uit 2011 dat ertoe strekte het aantal politieke ambtsdragers bij provincies, gemeenten en waterschappen te verminderen. Met een beroep op de Code interbestuurlijke verhoudingen brengt het IPO hierover nu alsnog advies aan het kabinet uit. Het wetsvoorstel en de volledige IPO-reactie worden openbaar zodra ze aan het parlement worden verzonden. De Raad van State brengt nu eerst advies uit over het wetsvoorstel.