29 mei 2018

Lastenverzwaring woningcorporaties

Lastenverzwaring woningcorporaties in Gelderland

Onze Gelderse SGP-Statenfractie heeft kennis genomen van verschillende publicaties over de verwachte stagnatie van nieuwbouw van huurwoningen, alsook van de renovatie / ombouw van bestaande huurwoningen naar energiezuinige woningen. Dit, als gevolg van bestaand Rijksbeleid en de plannen van het Kabinet m.b.t. de uitwerking van de Europese ATAD richtlijn (beperking aftrek van rentelasten). Twee publicaties hierover voegen wij als bijlagen bij.

Als SGP maken we ons hierover ernstige zorgen. De extra belastingmaatregel lijkt er in de nabije toekomst voor te zorgen dat de sector minder zal kunnen investeren. En dat juist nu wij als provincie van de Gelderse woningcorporaties verwachten dat zij een belangrijke rol gaan spelen in de energietransitie, en gaan investeren in energiebesparende maatregelen.

Wij hebben daarom de volgende vragen aan het college van Gedeputeerden Staten:

• 1. Bent u op de hoogte van de (dreigende) problematiek, zoals aangegeven in bijgevoegde artikelen?
  • 2. Ziet u mogelijkheden om, al dan niet in IPO-verband, uw invloed richting het Kabinet aan te wenden om deze problematiek voor de woningcorporaties te verkleinen, of zo mogelijk te voorkomen?
  • 3. Hebben zich bij u of bij het GEA al woningcorporaties gemeld om aan te geven dat ze de door hen aangegane verplichtingen of toegezegde inspanningen in het kader van de energietransitie vermoedelijk niet zullen kunnen nakomen?
  • 4. Kunt u in dit verband aangeven hoe de aantallen door de woningcorporaties nieuw te bouwen huurwoningen zich nu en in de komende jaren zullen ontwikkelingen (in de periode 2017 – 2020)?
  • 5. Ziet u (of verwacht u in de nabije toekomst) belangrijke regionale verschillen in Gelderland t.a.v. de plannen voor realisatie van sociale huurwoningen? Kunt u aangeven in welke regio’s de achterstand in de nieuwbouw van huurwoningen momenteel het grootst is?
  • 6. Voorziet u, naast de hierboven genoemde lastenverzwaring voor de woningcorporaties, nog andere problemen t.g.v. de kabinetsplannen met de uitwerking van de ATAD-richtlijn, hetzij voor de Provincie zelf, hetzij voor organisatie / sectoren waarmee de Provincie Gelderland een werkrelatie heeft?

Namens de SGP-fractie:

Evert Mulder
Statenlid

-----

Meer belasting voor corporaties, minder nieuwe en energiezuinige woningen voor huurders

April 2018

Woningcorporaties gaan de komende jaren een miljard meer belasting betalen als de kabinetsvoorstellen doorgaan. Dat betekent dat corporaties zo’n 67.000 minder nieuwe huurwoningen kunnen bouwen. Dat is een stad als Amersfoort minder. Of ze kunnen 100.000 huizen minder renoveren tot heel energiezuinige woningen. Het aantal huizen van een stad als Nijmegen. Het kabinet vraagt of corporaties gas geven op nieuwbouw en verduurzaming, maar trekt tegelijkertijd de handrem aan. Woningzoekenden blijven langer op wachtlijsten en huurders moeten wachten tot hun huis wordt aangepakt.

Publicatie van Aedes vereniging van woningcorporaties

(zie voor het hele artikel en andere, soortgelijke artikelen de website van Aedes)

-----

Hoogleraar: “Ambities corporaties in de knel door hogere belastingdruk”

23 mei 2018

“De corporatiesector raakt steeds meer klem tussen maatschappelijke wensen en oplopende lastenverzwaringen” Dat stelt Johan Conijn, directeur Ortec Finance en bijzonder hoogleraar woningmarkt aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), in een opiniestuk in het Financiële Dagblad van vandaag (23 mei 2018). “Gezien de grote maatschappelijke opgaven waar corporaties voor staan is dat wrang”. Conijn stelt dat aan de ene kant van corporaties verwacht wordt dat ze hun woningvoorraad verduurzamen en meer nieuwbouw realiseren, maar dat aan de andere kant het kabinet de belastingdruk voor corporaties verhoogt. Niet alleen de verhuurderheffing en de vennootschapsbelasting stijgen, maar er komt nog een extra stijging van de belastingdruk bij: de ATAD-regeling (beperking aftrek van rentelasten). Die gaat de corporatiesector naar verwachting 300 miljoen euro kosten. Hoogleraar Conijn noemt dat merkwaardig: ‘Een maatregel gericht op belastingontwijking van internationale ondernemingen treft juist een binnenlandse bedrijfstak zonder winstoogmerk hard.'
De lastenverzwaringen hebben gevolgen voor de toch al beperkte investeringscapaciteit van de sector. Conijn stelt dat er sprake is van ‘tegenstrijdig en inconsistent rijksbeleid’: corporaties wordt gevraagd om meer te lenen om te investeren, maar aan de andere kant wordt de aftrekbaarheid van rentelasten beperkt.

Publicatie Financiële Dagblad