6 juli 2016

Niet bij brood alleen

IEDEREEN IN NEDERLAND WAS EEN AANTAL JAREN GELEDEN GESCHOKT DOOR DE BEELDEN VAN EEN ZEKERE BRANDON DIE IN 'S HEERENLOO VASTGEKETEND WAS AAN EEN MUUR. EN SLECHTS EEN PAAR UUR PER DAG WAS HIJ DAAR VANAF. EN ALS JE DAN PRAAT OVER EEN KANSLOZE OF IEMAND DIE HET SLECHT HAD DAN WAS HIJ HET WEL. ALS JE NU OP ZOEK GAAT NAAR BRANDON, DAN VIND JE HEM TEGENWOORDIG IN DE INSTELLING VAN ASVZ EN HIJ WANDELT GEWOON DOOR DE WIJK. HIJ WORDT GOED BEHANDELD EN HIJ DOET VAN ALLES. EN HOE KOMT DAT?

Dat komt omdat er een orthopedagogisch behandelmodel is voor gehandicapten dat ontwikkeld is door Hans van der Wouwe, een orthopedagoog, waarbij de behoeftencirkel - het voldoen aan menselijke behoeften - centraal staat. En hij is 20 jaar met deze ontwikkeling bezig en dit wil ik graag als leidraad voor mijn verhaal nemen.

Ook wij als Provinciale Staten, ook wij als mensen, ook wij als Gelderlanders hebben behoeften.

VOEDSELVISIE

Allereerst een hele primaire behoefte. Wij hebben allemaal behoefte aan voedsel. Een paar jaar geleden, ook bij de voorjaarsnota, nam ik u mee naar de graanschuren van Jozef. Hij zorgde voor het voedsel voor zijn familie en later, ongeveer 400 jaar verder, zie je de Joden door de woestijn op weg naar Kanaän. Naar het land vloeiende van melk en honing.

En ook Gelderland is een provincie vloeiende van melk en honing. Wij zijn na de Verenigde Staten van Amerika de grootste voedselexporteur van de wereld. Wij worden dan ook gelijk op onze verantwoordelijkheid gedrukt want dat moet in de toekomst wel zo blijven. De vraag naar voedsel neemt alleen maar toe, naar mate de bevolking steeds toeneemt.

Waar wij allang achter zijn, is dat de huidige voedselproductie niet voldoende zal zijn voor deze groeiende wereldbevolking. Innovatie op dit gebied, het aanboren van andere bronnen, is dringend gewenst. Hierop moet een visie worden ontwikkeld.

In onze provincie wordt heel veel voedsel geproduceerd. De universiteit van Wageningen neemt samen met de regio Food Valley een heel belangrijke plaats in.
Daarom wordt het hoog tijd dat wij ons met elkaar gaan buigen over een Voedselvisie. En daartoe willen wij graag het college uitnodigen. Met andere partijen willen wij hiervoor een motie (M 51) indienen.

KAVELRUIL

Verder willen wij graag extra gelden beschikbaar stellen voor kavelruil. Het is heel goed dat agrariërs het land waarop zij voedsel produceren dicht bij elkaar hebben. Met andere partijen willen wij ook hiervoor een motie (52) indienen.

VERBETERING AANSLUITING A30/A1

Door anderen is de behoefte tot bewegen binnen en buiten Gelderland wat betreft de SGP-fractie goed in beeld gebracht. We sluiten ons dan ook aan bij hun pleidooi voor de verbetering van de aansluiting van de A30 op de A1, het aandacht hebben voor zowel de A15 als de A28 en de railterminals, zowel bij Valburg als Barneveld.

NIET BIJ BROOD ALLEEN

De titel van het eerste verkiezingsprogramma van het CDA (we hebben het dan over de periode 1977-1981) luidt: ‘Niet bij brood alleen’. Dit is een gevleugelde uitdrukking geworden in ons taalgebruik en overgenomen door anderen. We treffen deze uitdrukking bijvoorbeeld ook aan in het SP-verkiezingsprogramma van 2012. Ik citeer daaruit: ‘Het leven bestaat uit meer dan alleen werken en geld verdienen. Het voeden van de verbeelding en de geest is net zo belangrijk.’

UITBREIDING SJOEL MUSEUM ELBURG

Daarmee raken we aan een volgende behoefte van de mens. We zouden kunnen zeggen: daarmee komen we op het gebied van zingeving. De provincie Gelderland is rijk aan allerlei erfgoed dat die zingeving verbeeldt. Denk aan oude kerken en andere gebouwen. Om daar blijvend gestalte aan te geven, dienen we met anderen de volgende motie (M53) in: een eenmalige bijdrage voor de uitbreiding van het Museum Sjoel Elburg
(deze motie is door de meerderheid van Provinciale Staten aangenomen, lees hier meer over de motie).

We gaan afronden. We komen even terug op de behoefte aan zingeving van het CDA waaraan het eerste verkiezingsprogramma uitdrukking gaf. Het CDA gaf de volgende betekenis eraan en we citeren: ‘Het CDA is een christendemocratisch appèl, wat betekent dat het zich wil stellen onder de kritiek van het evangelie van Christus’. Niet bij brood alleen is ontleend aan de Bijbel. Het komt uit het evangelie van Lukas, namelijk het vierde hoofdstuk, het vierde vers. En graag citeren we dat volledig om aan te geven waar de behoefte van de SGP-fractie ligt: 'En Jezus antwoordde hem, zeggende: Er is geschreven, dat de mens bij brood alleen niet zal leven, maar bij alle woord Gods.'

We spreken de wens uit dat dit de behoefte van alle Gelderlanders wordt.

Tenslotte wensen we u en uw College Gods zegen toe bij alle voorbereidingen voor de begroting 2017.

Klaas Ruitenberg