30 mei 2014

Persbericht SGP Statenfractie Gelderland

Voor twee onderwerpen vroegen wij tijdens de Statenvergadering van 28 mei speciale aandacht:

Kandidaatstelling start Giro d'Italia 2016

De provincie Gelderland heeft zich kandidaat gesteld voor de start van de Giro d'Italia 2016. Inmiddels heeft de organisatie van de Giro d' Italia bekend gemaakt dat de start daadwerkelijk in 2016 in Nederland georganiseerd wordt. Als SGP Statenfractie vinden wij het niet juist dat het college van GS van Gelderland zich hiervoor kandidaat heeft gesteld zonder voorafgaand overleg c.q. toestemming van Provinciale Staten van Gelderland. Want wanneer deze kandidaatstelling wordt gehonoreerd zijn hiervoor ook provinciale middelen benodigd.

Op mondelinge vragen van onze fractievoorzitter, Eppie Klein, heeft het college van GS de toezegging gedaan over hierover bij de behandeling voorjaarsnota 2014 op 9 juli 2014 terug te komen.

Topsport is geen taak van de provincie en daarnaast komen hierdoor mogelijk de zondagsrust en zondagsheiliging in gevaar.

Derde baan op de Rijnbrug te Rhenen

En verder vroeg Klaas Ruitenberg opnieuw aandacht voor de derde baan op de Rijnbrug te Rhenen. Hij heeft opnieuw aangedrongen dat deze voorziening, ondanks mogelijke financiële tegenvallers, hoe dan ook gerealiseerd dient te worden. Het verhaal gaat dat er een tegenvaller is van € 15 miljoen omdat de constructie van de brug moet worden aangepast. 30.000 automobilisten rijden dagelijks over de brug over de Rijn, die de Betuwe verbindt met de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei.

Het college van GS van Gelderland heeft toegezegd zich, ondanks de financiële tegenvaller, in te blijven zetten voor deze verbinding.

De SGP hoopt bij voorjaarsnota op D.V. 9 juli hierover nadere vragen te stellen.

Nunspeet, 30 mei 2014.
H. Wobben