16 november 2017

Pluimveemuseum wil investeren

Algemene beschouwingen SGP bij de begroting 2018 - deel 6

Pluimveemuseum wil investeren

Het Pluimveemuseum in Barneveld dat jaarlijks 25.000 bezoekers uit binnen- en buitenland trekt, wil 1,2 miljoen investeren in een vorstvrije hal voor het winterseizoen en een klimatologisch geschikte hal voor een kunstcollectie. Het is een vrijwilligersorganisatie zonder exploitatiesubsidie, belangrijk voor sociale contacten en leefbaarheid. Het bestuur vraagt een provinciale bijdrage van 400.000 euro. Wij willen u vragen deze aanvraag ruimhartig te willen beoordelen.

Ik ga afronden. Wist u dat de onlangs gesloopte Prinsenhof hoofdkwartier was van Jan van Nassau? Een van uw voorgangers! Jan van Nassau heeft in Gelderland de reformatie bevorderd. Eerst in de Prinsenhof, daarna op de Markt en tenslotte in de Eusebius. We spreken als fractie de wens uit dat in de Eusebius nog lang het geluid mag klinken dat de eerste predikant van de reformatie in Arnhem, ds. Fontanus, liet horen. Soli Deo Gloria, dat was zijn adagium. Hiermee gaf hij uiting aan de verbinding van Boven naar beneden.

We wensen u en uw college, alsook het ambtelijke apparaat Gods Zegen toe in het begrotingsjaar 2018.

Klaas Ruitenberg,

8 november 2017