13 juli 2015

Programma Steengoed benutten

Prima dat dit onderwerp op deze manier wordt opgepakt. Wij moeten nu allereerst een besluit nemen voor de korte termijn. De SGP zal hiermee instemmen.

Voor de langere termijn is er nog wel een nadere uitwerking nodig. Wij zien allemaal dat de Ruimtelijke Ordening fundamenteel anders wordt. Anders geworden is, moet ik misschien wel zeggen. Ruimtelijke Ordening moet nog meer vraaggestuurd worden. En wij gaan ook steeds meer naar een vervangingsmarkt. En daarnaast speelt ook het sociale aspect van ruimtelijke ontwikkelingen een belangrijke rol.

Wij hebben jarenlang Vinex locaties gebouwd. Rij aan rij werden er huizen gebouwd. En daarna zagen wij wel wie er in gingen wonen. En dan was het afwachten hoe een dergelijke buurt zich ontwikkelt.

Wij zien nu o.a. veel C.P.O. projecten ontstaan. Waarbij een groep burgers die iets met elkaar hebben, iets samen gaan ontwikkelen. Dan heb je per definitie al een stuk sociale cohesie, voordat de eerste stenen op elkaar gestapeld worden of voordat je gaat verbouwen als het om een bestaande situatie gaat. En dit vinden wij uitermate belangrijk. En dit is ook de reden waarom wij hiervoor bij de commissiebehandeling al aandacht gevraagd hebben.

Wij waren blij met een brede steun hiervoor in de commissie en in goed overleg met andere partijen wordt hiervoor een motie ingediend die breed door partijen gesteund wordt. De verwachting is daarom gerechtvaardigd dat het College van GS met een goed voorstel inzake de C.P.O.'s zal komen.
(De ingediende motie is door PS aangenomen)

Breunis van de Weerd
(Statenlid Gelderse SGP)