2 juni 2017

Provinciaal inpassingsplan Windpark Bijvanck

Ik heb in de commissievergadering al de worsteling van onze fractie meegedeeld ten aanzien van dit agendapunt. Ik zal het nog kort samenvatten: aan de ene kant staan wij voor het energieakkoord en wij realiseren ons dat wij alle vormen van duurzame energie nodig zullen hebben om dat te realiseren, met andere woorden ook windenergie. Wij hebben dan ook met de provinciale windvisie ingestemd. En aan de andere kant hechten wij aan draagvlak zo wel bij gemeenteraden als in de nabije omgeving. En dan is het wat ons betreft heel zuur, als wij in Provinciale Staten alleen maar die windmolens en windparken voorgelegd krijgen, waarvoor onvoldoende draagvlak is.

Nu kijkend naar dit voorstel: als wij naar de plek kijken waar deze windmolens gedacht zijn, dan concluderen wij dat dit een geschikte plek is. En daarnaast constateren wij dat de provincie en ook de initiatiefnemer streven naar minimale overlast voor omwonenden. Alles met elkaar afwegende kunnen wij daarom in stemmen met dit voorstel.

Evert Mulder