16 oktober 2015

Rapport Rekenkamer Oost-Nederland Follow up planning van bedrijventerreinen Gelderland

Bij de SGP bestaat er onbegrip over het verloop van deze discussie. In het coalitie programma staat dat de economische ontwikkeling centraal moet staan. Dat betekent dat het bedrijfsleven "full-speed" aan het werk moet kunnen en zich kan ontwikkelen en zich zelfs kan doorontwikkelen. De volle ruimte moet krijgen om werk, werk, werk te creëeren.

En wat doen wij nú? Wij voeren enorme discussies over overschotten van bedrijfsterreinen en over de lage prijzen van bedrijventerreinen. Onze vraag is: een overschot, waarom is dat nu een probleem? Voor de exploitaties van gemeenten? Wellicht moeten balansposities worden afgeboekt. Maar is dat nu zo'n probleem? Het nu afgeboekte bedrag komt waarschijnlijk over 10 jaar wel weer terug. En omdat de rente bijna 0% is, is dit ook nauwelijks een probleem.

Het probleem kunnen wij niet oplossen door minder ruimte te geven aan bedrijventerreinen met te hoge prijzen. En als partij die juist ook oog heeft voor de agrarische belangen zullen wij aan de andere kant zeker geen overbodige bedrijventerreinen gaan ontwikkelen ten koste van onze agrariërs.

Bij een overschot aan bedrijventerreinen is er wat het grondgebruik ook geen probleem, want tijdens de periode dat het daar braak ligt, kan het desnoods 10 of 20 jaar als landbouwgrond gebruikt worden. Het zou zelfs als natuurterrein gebruikt kunnen worden, ware het niet dat de natuurwetgeving dit bijna geheel tegenhoudt.

Waarom zou de prijs een probleem moeten zijn? Een lagere prijs voor de grond zou voor bedrijven, Europees gezien, een betere concurrentiepositie kunnen betekenen. Laten wij met ons allen proberen de prijs zo laag mogelijk te houden. Bijkomend effect dat de druk op het agrarische gebied, met zijn lage grondprijzen, dan afneemt. Alleen de "kas" van de grondexploitatie wordt minder gevuld. Maar dat is toch minder ons probleem. Laat het duidelijk zijn, dit kan zowel een particulier bedrijf als een gemeente zijn.

Wij denken daarom dat er een paar vooronderstellingen in het rapport van de Rekenkamer niet kloppen met de huidige praktijk c.q. dat wij deze als SGP niet willen overnemen.De conclusies van de Rekenkamer sluiten niet aan met onze ideeën. Dit rapport hindert in onze beleving het coalitie uitgangspunt van werk, werk, werk. De conclusies van de Rekenkamer moeten veel minder een dictaat worden, waaraan voldoen moet worden. En dat is ook de intentie van het amendement dat wij samen met o.a. de VVD hebben ingediend om zodoende per regio maatwerk te kunnen leveren. Bijvoorbeeld bij de ene regio een groeiscenario en bij de andere regio een krimpscenario.

Het amendement wordt vervolgens aangenomen met de steun van D66, VVD, CDA en SGP (28 van 54).

Breunis van de Weerd