13 mei 2016

Schriftelijke vragen Woningbouw Regio Rivierenland

Schriftelijke vragen (art. 42 RvO) aan de voorzitter van Provinciale Staten van Gelderland

Datum: 11 mei 2016
Van: Klaas Ruitenberg
Onderwerp: Woningbouw Regio Rivierenland

Inleiding

Vormde in 2011 het Kwalitatief Woonprogramma (KWP 3) nog het kwantitatieve richtsnoer waarbinnen de regio het woningbouwprogramma met elkaar moest overeenkomen, anno 2016 vormen het Regionale Woningmarktonderzoek en de Regionale Woonagenda de kaders waarbinnen de regiogemeenten een nieuwbouwopgave met elkaar moeten afstemmen.

Door verschillende gesprekken met en bezoeken aan bestuurders in de Regio Rivierenland is onze Statenfractie gebleken dat er voor de komende jaren consensus is bereikt over de verschillende aspecten van de Woningbouw Regio Rivierenland.

Echter het hele grote pijnpunt is het verschil in de feitelijke ontwikkeling van de woningbehoefte, de achterlopende prognose van de Provincie Gelderland en de nieuwe Primos-prognose.

Vraag 1:

In opdracht van het Ministerie van BZK en 11 provincies heeft ABF Research een voorlopige versie van Primos 2016 opgeleverd. Primos 2016 is gebaseerd op de meest recente prognose van het CBS (december 2015) rondom de landelijke bevolkings- en huishoudensontwikkeling. Bij Primos 2016 is ook gebruik gemaakt van WOON 2015, dat onlangs is gepresenteerd.

Is uw college bereid om voor de regio Rivierenland (net zo als uw college gedaan heeft voor de  regio Nijmegen) de uitkomsten van Primos 2016 voor het bepalen van de toekomstige woningbehoefte te hanteren?

Vraag 2:

Zo ja, wat zal dit voor een effect hebben op de toekomstige woningbehoefte in de regio Rivierenland?

Zo neen, wat is de reden dat u zich voor de regio Rivierenland laat leiden door verouderde Primos cijfers?

Vraag 3:

Naast de Primos cijfers zijn er ook tal van andere ontwikkelingen binnen de regio Rivierenland zoals onder andere:

de grootste economische groei van onze provincie;

een jonge en groeiende bevolking ( minder vergrijzing dan gemiddeld in onze provincie)

ruimte voor eigentijds en duurzaam wonen;

die vragen om een woningbouwprogramma dat aansluit bij de behoefte van de groeiende bevolking.

Is uw college bereid om al deze aspecten een rol van betekenis te laten spelen bij het opstellen van het woningbouwprogramma voor de komende jaren in de Regio Rivierenland?

VRAAG 4:

Als de Provincie Gelderland de woningbouwcijfers voor de regio Rivierenland naar boven gaat bijstellen, wat voor effect heeft dit op de financiën van de Provincie Gelderland?

VRAAG 5:

Is Uw college bereid om graag op korte termijn initiatieven te ontwikkelen om te komen tot naar boven bijgestelde woningbouwcijfers voor de regio Rivierenland?

Opheusden,11 mei 2016

Klaas Ruitenberg,