3 juli 2024

SGP-motie OV door de hele Staten ingediend

Het Gelders openbaar vervoer staat al geruime tijd onder druk. In de Staten leeft de brede wens om deze druk te verlichten en ook gedeputeerde Klaas Ruitenberg maakt zich hier hard voor. Vandaag is daar een belangrijke stap in gezet.

De Perspectiefnota 2024 laat zien dat er vanuit openbaar vervoer maar liefst 17 miljoen euro vrijkomt. Dit komt door de inkomsten vanuit boetes, en door het uitvallen van diverse ritten. Dit geld zou weer terugvloeien naar de algemene middelen. Als SGP vinden we echter dat dit geld beschikbaar moet blijven voor het Gelders openbaar vervoer, om de grote ambities mogelijk te maken. Daarnaast wordt het uitvallen van ritten op deze wijze enigzins gecompenseerd.

Ook zetten we weer een stap naar de wens dat heel Gelderland en met name de buitengebieden, voor iedere inwoner bereikbaar zijn. Lourens van Bruchem diende tijdens de behandeling van de Perspectiefnota onderstaande motie in die (en dat is uniek!) Statenbreed werd ingediend en uiteraard ook werd aangenomen!