11 september 2024

Statenleden op werkbezoek bij GEUS

Op dinsdag 10 september vond in Elspeet een bijeenkomst plaats tussen Statenleden van BBB, SGP en VVD, vertegenwoordigers van het gebiedsplan GEUS en wethouder Groothuis van de gemeente Nunspeet. Tijdens het overleg stond het gebiedsplan GEUS, dat zich richt op de integrale aanpak van ruimtelijke opgaven in Garderen, Elspeet, Uddel en Speuld, centraal. Deze integrale aanpak is extra bijzonder, omdat deze vier plaatsen in vier gemeenten (Apeldoorn, Barneveld, Ermelo en Nunspeet) liggen.

Statenlid Harm Jan Polinder van de SGP legt uit dat er grote uitdagingen in het gebied spelen. "Door het grotendeels theoretische stikstofprobleem ligt er een opgave om 42,5 procent minder stikstof uit te stoten. Zo'n percentage heeft grote impact op agrariërs en andere bewoners in het gebied. Om het gebied leefbaar te houden is het gebiedsproject GEUS gestart. Het doel van dit traject is om het gebied ook voor de lange termijn leefbaar te houden." Volgens de planning hadden de plannen er al moeten liggen. "Er ligt echter nog steeds niets. Hierover heb ik vragen gesteld in het Vragenuur van Provinciale Staten. Naar aanleiding daarvan hebben we dit werkbezoek gepland om een beter beeld te krijgen van de precieze uitdagingen in dit gebied."

De SGP signaleert dat er veel wantrouwen is bij boeren in het gebied. SGP-fractievoorzitter Gerrit Averesch: "Boeren krijgen al jaren de schuld van allerlei problemen. Dat heeft hen wantrouwig gemaakt. Ik heb daar ook begrip voor. Ik hoop dat dit gebiedsproces toch op korte termijn resultaat oplevert waarmee ook de agrariërs geholpen zijn. Zodat dit mooie stukje Veluwe een leefbaar gebied blijft en de toekomst voor boeren die wél blijven gewaarborgd is. De SGP-fractie zet zich daar graag voor in!"