15 november 2023

Stem CHRIS-telijk!

Binnen enkele dagen is het zover: we mogen naar de stembus. Afgelopen weken heeft de SGP een ijzersterke campagne neergezet. Sterk op de inhoud en stijlvol in z’n vorm. Blij vlagen was de campagne zelfs activistisch. En dat mag ook: sommige onderwerpen hebben dat nodig. Zoals het geven van een stem aan het ongeboren leven. Onze lijsttrekker en z’n secondanten hebben geen duimbreed toegegeven bij het opkomen voor deze stemloze doelgroep.

Wat mij vooral is opgevallen in deze campagne is het grote aantal werk- en regiobezoeken dat is afgelegd. De gesponsorde campagne-auto’s zijn buitengewoon zinvol ingezet. Van noord tot zuid en van oost tot west. Hoewel het westen duidelijk het onderspit heeft moeten delven in het programma. En dat laatste vinden we als Gelderlanders helemaal niet erg.

Het is mooi te merken hoe groot de betrokkenheid op de regio’s is vanuit de kandidaat-Kamerleden. Ook in Gelderland zijn veel bezoeken afgelegd. Die werkbezoeken zijn aangegrepen om allerlei huiswerk mee te geven aan de toekomstige Tweede Kamerfractie. Zo is aandacht gevraagd voor de positie van onze boeren en fruittelers, zij hebben dringend behoefte aan een landelijke overheid die hen ruimte geeft om een échte toekomst op te bouwen. Er is ook aandacht gevraagd voor de belangrijke rol van de tuinders in ons rivierengebied. Daarnaast is de vinger gelegd bij de broodnodige infrastructurele investeringen die in onze provincie nodig zijn, zoals knooppunt Hoevelaken en de intercitystop Harderwijk. De Achterhoek bleef ook niet achter en kreeg aandacht in verband met de waterproblemen aldaar.

Kortom: het is belangrijk om - tijdens én na de campagne - korte lijntjes te hebben tussen de verschillende SGP-fracties in Gelderland en onze Tweede Kamerfractie. Afgelopen jaren waren die lijnen ook kort. Dat heeft er onder andere toe geleid dat het aanpakken van de Rijnbrug alsnog groen licht heeft gekregen.

Als provinciale fracties hebben we periodiek een bijeenkomst met onze Eerste- en Tweede Kamerfractie om allerlei dossiers inhoudelijk te bespreken. Die bijeenkomsten zijn waardevol, de volgende staat alweer in de agenda’s. Genoeg reden om ook deze keer met volle overtuiging SGP te stemmen. De SGP-lijst telt zeer getalenteerde kandidaten en ondergetekende. Maar mijn advies is helder en heb ik overgenomen van een verkiezingsbord in Elspeet: stem CHRIS-telijk. Doen!

Harm Jan Polinder