15 januari 2020

Uitdagingen in Winterswijk

Op 23 december 2019 gingen we met een aantal statenleden op bezoek bij enkele boeren in Winterswijk.  Deze mooie Achterhoekse gemeente heeft maar liefst 4 Natura2000 gebieden. Hierdoor is er bijna geen grondgebied in deze gemeente die niet in cirkels vallen.

Tal van onderwerpen werden deze middag aan de keukentafel besproken. De boodschap die centraal stond was:

• Een gebiedsgerichte aanpak heeft veel impact, deze gaat verder dan alleen natuur en milieu, en raakt ook de waarde van bedrijven en gronden. Daarmee heeft het invloed op de financierbaarheid van bedrijven.
  • Er is al sprake van een autonome krimp van de sector in Nederland en zeker in Winterswijk, waarbij de natuur zich reeds positief ontwikkelt.
  • Hoe houd je als voorloper ruimte om te blijven ondernemen en ontwikkelen. Ontwikkelen is niet alleen groei, maar ook verbeteren.
  • De agrarische sector is van groot belang voor de leefbaarheid van het platteland en de instandhouding van het landschap.
  • Blijf met ons in gesprek om de impact van maatregelen in de praktijk te toetsen.

Al met al een diepgaand en waardevol werkbezoek aan dit mooie gebied in onze provincie. Veel vragen kunnen nog niet worden beantwoord. Ook bij andere gesprekken is ons heel duidelijk geworden dat een succesvolle aanpak alleen kans van slagen heeft als deze in goed overleg met alle sectoren genomen wordt. Te lang zijn plannen achter het bureau bedacht en had men geen idee van de uitwerking in de praktijk.

Bennie Wijnne