13 juli 2015

Voorjaarsnota 2015

Ik wil graag mijn bijdrage verbinden aan 3 V’s. De V’s van Vakmanschap, Verbinding en Vertrouwen.
Bij de algemene beschouwingen bij de begroting van 2015 heb ik gesproken over het 'vertrouwen op'. Ik heb toen Luther aangehaald. Over zijn lied: Een vaste burcht is onze God. Het ging toen over 'vertrouwen op' en het gaat nu over het 'vertrouwen in'.

Het gaat nu over het vertrouwen in de overheid.

Kijkend naar de recente geschiedenis dan zijn mij twee dingen opgevallen:

• Recent het referendum in Griekenland. De burger heeft gestemd. Je kunt denken wat je wilt van die uitslag. Eén ding is zeker: iedereen worstelt hiermee, wat gaat de overheid hiermee doen?
  • Het tweede punt. Een referendum in onze eigen provincie namelijk in Ede. Het referendum over de koopzondag in Ede. Ik denk dat er nu heel veel bewoners in Ede zijn die zich verbazen over de koers die momenteel wordt uitgestippeld in de gemeenteraad van Ede.

Hoe serieus, en dan heb ik het over de politiek, hoe serieus nemen wij onszelf en hoe serieus nemen wij de overheid. Of doen wij gewoon wat wij leuk vinden en gewoon wat wij willen. Dat zijn zomaar een paar vragen.

En dan kijk ik ook naar bijvoorbeeld de Achterhoek. Iedereen vindt snel internet heel belangrijk. Iedereen heeft gezegd: dit gaan wij doen. En vervolgens stranden wij op de regels van de overheid. Ik ben bang dat de burger niet datgene krijgt wat hij verwacht.

Ik wil ook iets zeggen over onze rol als provincie. Wij hebben afgesproken dat wij ons sterk zullen maken voor onze kerntaken. En als ik nu zie dat de gedeputeerde en uw college zich enorm inzetten om de Giro in Gelderland te krijgen. Dit is geen kerntaak van de provincie. Wij zijn hier tegenstander van. Wij gaan hiervoor als provincie 5 miljoen uitgeven. Wij kunnen hiervoor bijvoorbeeld ook 5.000 huizen isoleren.

Nu verbinding.

In deze voorjaarsnota gaat het bij tal van onderwerpen over verbinding. Dit juicht onze fractie toe. Verbindingen zijn er om o.a. onze economie te stimuleren. Wij zijn blij dat er door het College bij de Rijksoverheid aandacht is gevraagd voor het knooppunt A1/A30. Wij zijn blij dat de VVD en ook het CDA hier achter staan.
Wij willen nog iets verder gaan en zullen hiervoor een motie indienen. Wij nodigen het college van GS uit om hier ook middelen bij te zetten. Temeer omdat andere overheden, zoals de gemeente Barneveld en de regio Food Valley hiervoor al middelen hebben beschikbaar gesteld.
Er is voorlopig ongeveer 11 miljoen nodig. De gemeente Barneveld heeft 1 miljoen beschikbaar gesteld en de regio Food Valley € 1,5 miljoen. Het resterende bedrag zou gezamenlijk opgebracht kunnen door het Rijk en de Provincie Gelderland. En in onze motie wordt de provincie uitgenodigd om hiervoor financiële stappen te zetten.

Naast fysieke verbindingen zijn er ook verbindingen tussen mensen die wij belangrijk vinden.

Wij zullen het amendement van de CU steunen als het gaat over leefbaarheid. En ook de jeugdzorgmotie van de SP voor de warme overdracht van de jeugdzorg.

Tenslotte de 'V' van vakmanschap.

Wij hebben recent vragen gesteld over de onderhoudstoestand van de Gelderse molens en wij kunnen daarbij ook betrekken restauraties van kerken e.d.
Het is onlangs bekend geworden dat de subsidies die besteed worden aan restauraties een enorm multiplier effect hebben. Het stimuleert de werkgelegenheid enorm.
Wij willen graag dat dit vakmanschap in onze provincie gestimuleerd wordt. Voor onder andere het behoud van Gelderse molens en kerken.

Dan kom ik aan het eind van mijn bijdrage. Afgelopen zondag ging ik naar een evenement dat zich elke zondag herhaalt. En ik was niet de enige. Want in het dorp waar ik woon waren er duizenden mensen op de been om dit evenement te bezoeken. Eén ding trof mij tijdens dit evenement en dat wil ik toch graag met u delen.
Wij zongen een vers uit psalm 111. De eerste drie regels zal ik u voorlezen, het gaat ook over de eerste V die ik genoemd heb, de V van vertrouwen:

't Is trouw, al wat Hij ooit beval,
Het staat op recht en waarheid pal
als op onwrikb're steunpilaren.

Wie zou nu niet willen dat wij trouw zijn.
Mijnheer de voorzitter, ik rond af. Bedankt voor deze voorjaarsnota. Wij hebben als fractie het vertrouwen dat u deze goed uitvoert. En wensen u en het ambtelijk apparaat hierbij Gods zegen toe.

Klaas Ruitenberg,
fractievoorzitter Gelderse SGP-Statenfractie