16 februari 2018

Weerbare overheid - Verkenning Veiligheidscentrum

Klaas Ruitenberg:

Vanmorgen reed ik hiernaartoe vanuit het Rivierenland en dacht: ik ontloop de files op de A15 en ga over de dijk. Toen ik over die dijk reed en naar links keek zag ik geweldige massa’s water. Het water stond hoog. En rechts zie je het land dat er achter ligt. Ik moest denken aan het onderwerp dat wij nu hier bespreken. Wij spreken met elkaar over de weerbare overheid. Zie dit maar als de dijk. De dijk die het water tegen houdt, die de criminaliteit tegen moet houden, die zorgt dat het achterland waarin burgers wonen, waarvoor wij verantwoordelijk zijn, veilig is.

En dan weten wij met elkaar dat als een dijk doorweekt raakt, en het begin van het verschijnsel piping ziet, je dan op moet passen, dat is met water zo. Wij hebben een programma om de waterhoeveelheid in ons land te verminderen. Eigenlijk zouden wij niet alleen een deltaplan voor het water moeten hebben, daar zijn wij goed in, maar we zouden allemaal de schouders moeten zetten onder een deltaplan tegen criminaliteit.

Als je nu kijkt naar het voorstel wat voorligt, dan zie je dat alle aandacht gegeven wordt aan de bestrijding van de criminaliteit. Het wil niet zeggen, dat wij als fractie vinden dat het al genoeg is. Het moet gaan over een betere samenleving. Wij kunnen dat op twee manieren bereiken. De dijken versterken, dat gebeurt tegen het water, maar dat moet ook gebeuren tegen de criminaliteit. Wij ondersteunen dat van harte.

Maar daarnaast is ook de vermindering van de hoeveelheid water een belangrijk item in ons land. Ik vind ook dat wij hierop moeten insteken om als overheid niet alleen de zwakken te beschermen (de overheid is een schild voor de zwakken) maar ook de normen en waarden die niet worden nageleefd, zeker niet de Bijbelse normen en waarden, dat die vanuit de overheid een belangrijke impuls zouden moeten hebben.

En wat dat betreft is het in onze samenleving VIJF VOOR TWAALF. En dat het tijd wordt dat wij hier heel hard aan gaan werken. Met elkaar, alle partijen, wil ik hiertoe oproepen
om hier gezamenlijk de schouders onder te gaan zetten.