18 mei 2022

‘Ouderwets’ op werkbezoek!

De werkbezoeken die deze dag op de agenda stonden waren heel divers. Van een zorgboerderij tot een natuurgebied, en van Vliegveld Teuge tot een bezoek in Heteren over de Dorpendeal.

Zorgboerderij

Op zorgboerderij Urtica – de Vijfsprong in Vorden werden we rondgeleid in de tuin, waar verschillende gewassen geteeld worden, maar ook op de boerderij zelf. De boerderij is zelfstandig, en kan op zichzelf bestaan naast de zorgboerderij. Op de boerderij wordt voortdurend gezocht naar de balans tussen nut en natuur, en op basis daarvan worden steeds weer nieuwe afwegingen gemaakt. De mensen die herstellende zijn van verschillende situaties kunnen hier in alle rust werken aan hun herstel, in de natuur, met de dieren.

Vliegveld Teuge

Vliegveld Teuge wil gaan uitbreiden, en om een indruk te krijgen van de omgeving, en het vliegveld zelf namen we een kijkje in het gebied waarboven de vliegtuigen hun vaste aanvliegroutes hebben. We werden rondgeleid door een enthousiaste boswachter die elke dag in dit gebied werkt om zoveel mogelijk soorten planten en dieren te laten leven. Daarna gingen we verder naar vliegveld Teuge zelf, waar we door de directeur werden rondgeleid, en meegenomen werden in allerlei ontwikkelingen. Wat daaruit sprong was een onderzoek van TU Delft naar de reductie van het geluid van propellers. ’s Avonds was er een hoorzitting, waar voor- en tegenstanders van de uitbreiding hun zorgen kenbaar konden maken aan de Statenleden.