17 juni 2016

Schriftelijke vragen aan het college van Dijkgraaf en Heemraden van de SGP-fractie

De landbouw staat bekend als een grote veroorzaker van emissie naar het oppervlakte water en het (ondiepe) grondwater. De laatste jaren heeft de sector veel inspanning gepleegd om emissie terug te dringen. Ondergetekenden onderkennen het grote belang om blijvend op emissieverlaging in te zetten en roepen het college op dat te blijven doen.

Tegelijk moet worden geconstateerd dat de verbetering van de kwaliteit van het oppervlakte water stagneert. In het Advies Waterkwaliteit d.d. 19 mei 2016 van de Advies Commissiewater verbindt de commissie vergaande adviezen aan die constatering. De adviescommissie kwalificeert de problemen als urgent.

De afgelopen maanden zijn een aantal artikelen over de waterkwaliteit gepubliceerd in het vakblad V-focus en heeft de Stichting Mesdag Zuivelfonds het rapport Waterkwaliteit en veehouderij het licht doen zien. In het rapport wordt de vinger bij de mogelijk ondeugdelijke wetenschappelijke onderbouwing van de waterkwaliteitsnormen gelegd. Tevens wordt de vinger gelegd bij de onderbouwing van de erfafspoeling die plaatsvindt vanaf agrarische erven. Hoewel dat niet de bedoeling is van de opstellers van het rapport, zouden de conclusies het draagvlak van ons waterkwaliteitsbeleid bij één van onze grootste partners, namelijk de agrariërs, kunnen aantasten en dat vinden we een zorgelijke en ongewenste ontwikkeling. Daarom is een krachtig antwoord in de vorm van nadere onderbouwing en eventueel aanvullend wetenschappelijk onderzoek noodzakelijk.

Het rapport van het Mesdag Zuivelfonds was aanleiding een petitie aan te bieden aan de vaste kamercommissie van Infrastructuur en Milieu in de Tweede Kamer in Den Haag. De SGP-fractie vindt echter dat de discussie over de waterkwaliteit en de normstellingen primair bij de waterschappen thuishoort, omdat die de lokale omstandigheden kennen. Bovendien is de normering bij uitstek een bevoegdheid van de waterschappen. Daarom hebben we de volgende vragen:

• kent u de artikelen in V-Focus en het rapport van het Mesdagfonds voor de Zuivel;
  • klopt het dat de normstelling voor de concentraties N en P in het oppervlakte water en het grondwater door de waterschapsbesturen worden vastgesteld en dat daarbij rekening gehouden mag worden met omgevingsfactoren;
  • op welke wijze is bij de vaststelling van de normen rekening gehouden met die omgevingsfactoren;
  • bent u bereid de gestelde normen op korte termijn te evalueren, eventueel nader onderzoek te doen naar lokale omstandigheden en waar nodig de normen bij te stellen
  • bent u bereid zich samen met ‘rijkswaterpartners’ hard te maken voor evaluatie van de normen, nu daarmee waterschapsgrenzen overschrijdende belangen in het geding zijn;
  • deelt u de conclusie dat het onderzoek dat ten grondslag ligt aan de cijfers over erfafspoeling, ongeschikt is om de resultaten daarvan te extrapoleren naar de gehele agrarische sector;
  • bent u bereid initiatief te nemen (al dan niet in samenwerking met het Mesdag Zuivelfonds en ‘rijkswaterpartners’) tot deugdelijk onderzoek, zodat een juist beeld ontstaat van de erfafspoeling?
  • De beantwoording van de vragen zullen we gebruiken bij het ontplooien van verdere initiatieven op dit vlak.

BIJ DE BEANTWOORDING VAN DE VRAGEN GEVEN WE U IN OVERWEGING DAT:

• het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier op dit moment ervaring opdoet met het vaststellen van normen die rekening houden met omgevingsfactoren;
  • het Mesdag Zuivelfonds zeer waarschijnlijk bereid is financieel bij te dragen in nader onderzoek naar onder meer de erfafspoeling;

Lambert Polinder
Fractie SGP

Zie hier de ingediende vragen