25 september 2024

Vrijheid | Column Harm Jan Polinder

Afgelopen weken is in Gelderland de aftrap gegeven voor de herdenking van 80 jaar vrijheid. Tijdens tal van evenementen wordt hierbij stilgestaan, en terecht. Vijf jaar geleden stond de 75-jarige herdenking gepland, maar door de coronapandemie konden er geen activiteiten plaatsvinden. Ironisch genoeg konden we door vrijheidsbeperkende maatregelen onze vrijheid niet vieren.

Volle kerken

Na de bevrijding zaten veel kerken vol. Tachtig jaar vrijheid is misschien nóg wel meer reden om dankbaar te zijn. Destijds waren de kerken gevuld, uit dankbaarheid voor herwonnen vrijheid. Psalm 124, waarin de bevrijding door God centraal staat, stond in veel preken centraal. Zo ook in Elspeet, waar dominee P.J.F. Lamens een dag na de bevrijding een dankdienst leidde. (De volledige preek is terug te lezen op Elspeethistorie.nl, een aanrader!)

In die preek stond Lamens stil bij Hitlers verschrikkelijke poging de Joden uit te roeien: "Wie kan deze ellende beschrijven? De tragedies waar Joodse moeders hun kinderen te vondeling legden of zelfmoord pleegden? Of de honderden kinderen die vergast werden? (…) Met diepe eerbied gedenken wij hen die vielen.”

Veilige plek?

Na de Holocaust dachten Joden eindelijk een veilige plek te hebben gevonden in Israël. Helaas werd hen ook daar geen rust gegund. Na talloze eerdere aanvallen op de Joodse staat werden op 7 oktober vorig jaar honderden Israëli’s op beestachtige wijze vermoord en ontvoerd. Een beeld dat ik nooit zal vergeten is dat van een meisje met opengesneden pezen, bewusteloos en bebloed achter in een pick-uptruck van Hamas-terroristen. Deze huiveringwekkende gebeurtenissen lijken door velen alweer vergeten.

In veel media worden de Joden, die zich al duizenden jaren moeten verdedigen, afgeschilderd als bezetters, terwijl Hamas-strijders worden neergezet als vrijheidsstrijders. Israël, de enige democratie in het Midden-Oosten, wordt keer op keer in een kwaad daglicht gesteld. Zoals de wijze koning Salomo in het Bijbelboek Prediker al zei: er is niets nieuws onder de zon. Zelfs 80 jaar na de Tweede Wereldoorlog niet. Wat het Joodse volk vandaag meemaakt, laat zien dat het herdenken van die tijd belangrijker is dan ooit. Laten we bidden voor de vrede van Jeruzalem én degenen die haar geweld aandoen.

Harm Jan Polinder
Statenlid SGP